Grimes, Les Nuits Botanique, Brussel

'Zieke' belofte verziekt de avond

Reeds vijf maanden keken we uit naar vanavond. We hadden haar doorbraak van Grimes vorig jaar al  voorspeld. Die doorbraak kwam er ook, en hoe. 'Visions', Bouchers vierde release sloeg de wereldpers lichtelijk met verstomming, en ons ook. Na twee haast sublieme, experimentele LP's en één split-EP met D'eon zette ze radicaal koers richting mainstream. Met succes, haar doorstart kwam ze vanavond verzilveren in een bomvolle Rotonde.

De tweet die Boucher voor de show de wereld instuurde, beloofde weinig goeds: 'I'm dying ahhhh'. Net voor ze het podium betrad, had ze blijkbaar nog een emmer gestreeld met een lijvige straal gastrische sappen. Getuige de tweet: "Haha it was pretty fun actually. Right before I went on stage I puked in the sink." Erg volwassen en eerlijk gezegd, weinig fun. Want Boucher bleek totaal niet voorbereid te zijn, was er überhaupt een soundcheck gebeurd? Ze excuseerde zich en gaf toe dat ze 'ziek' was. Neem het van ons aan, La Boucher was niet ziek, ze stond gewoon te performen met een kater. Aansteller, zo dachten we.

Ze probeerde 'Skin' in te zetten, maar toen haar samples compleet in het honderd liepen, stopte ze abrupt, giechelde als een puber en besloot gewoon het nummer te skippen. 'Vanessa' kreeg ze met veel moeite dan toch uit haar attributen gesleurd. De versie werd volledig gestript van alle subtiliteit en omgetoverd in een loom amalgaam, voorzien van zwaar gedreun. De hoge noten haalde ze net niet.

Uit een spookachtige interlude toverde ze het bronstige, in your face 'Circumambient', waarin ze erg weinig zang voor zichzelf nam. Ook zette ze haar vocale samples steeds strategisch enkele streepjes luider dan haar eigen stem, al moeten we toegeven blij te zijn dat ze niet gewoon op 'play' had drukt en haar lijntjes braafweg live zong. Ze zou het vocaal dan ook niet kunnen, maar dat is een andere zaak. Grimes construeerde elke song volledig opnieuw. En steeds in een andere versie. Wat ook maakte dat ze kon inspelen op het publiek, zoals bij de intro van 'Be a body'. Met zijn gortdroge, vuile, eurodance sample, die brutaal binnenrolde en abrupt overspoeld werd door loodware drumcomputers. Als een hysterische heks bouwde ze nog een krakend verlengstuk aan de song.

'Oblivion' werd op luid gejuich onthaald, maar goed, want tot dan toe werden we nooit echt in de set gezogen. De springerige beats en het enthousiasme van Boucher, die nieuwe krachten had gevonden in haar voedzame 'Joden' ("this jews is saving my life"), deden hun best, hoewel tevergeefs. De positieve trend zette zich verder in het puike 'Nightmusic'. Alweer met een gouden eurodancelijn die je letterlijk opzoog en in crescendo steeg tot je trommelvliezen zich door het verzengend gepiep in een staat van necrose begaven.

Afsluiten gebeurde prima met de hemelse, op K-pop gesteunde hitsingle 'Genesis'. Al was Boucher maar wat snel buiten adem. Toen ze na amper 40 minuten het podium afging, overheerste een gevoel van collectieve consternatie. Dat was het dan? Ze kwam nog even, tegen haar zin, terug om een flauwe, kabbelende versie van Symphonia IX te brengen, waarna ze even snel terug in de coulissen verdween.

De passage van Grimes was allesbehalve memorabel. Bij momenten liep het lekker, maar er waren minstens evenveel dieptepunten, gestoeld op amateurisme. Ze was leuk om naar te kijken, en daar stopte het ook. De duur van haar set, de wetenschap dat ze niets had gespeeld uit eerder werk en haar kinderachtig 'ziek' gedrag maakten dat onze avond in mineur eindigde. Bedankt.

Details Concerten
Concert datum:
17/05/2012
Band:
Grimes
Album:
Visions
Jaar:
2012
Tracks:
  • Skin (intro)
  • Vanessa
  • Circumambient
  • Be a body
  • Oblivion
  • Nightmusic
  • Genesis
  • Symphonia IX (my wait is u)