Glen Hansard, Ancienne Belgique

Onze favoriete Ierse bard houdt nog eens halt in Brussel. Van straatmuzikant in de straten van Dublin tot frontman van The Frames en The Swell Season, acteur in de Oscarwinnende lowbudgetfilm ‘Once’ of op eigen houtje als soloartiest: Glen Hansard beroerde ons hart al op vele manieren. Na geweldig straffe passages op Rock Werchter en in de Roma nu dus ook nog een keer in onze hoofdstad. In de Ancienne Belgique is hij ondertussen kind aan huis. ‘Hoeveel zalen heeft deze venue precies? Twee? Drie? We hebben ze allemaal al gedaan’.

Openers ‘High hope’ en ‘Time will be the healer’ worden solo gebracht. Eigenlijk heeft Hansard  ook niet veel meer nodig dan een akoestische gitaar om zijn songs te ondersteunen. Vrijwel meteen ligt het voltallige publiek aan zijn voeten. Wanneer daarna zijn elfkoppige band (elfkoppig!) het podium betreedt, blijkt die helemaal geen overbodige toevoeging aan die krachtige stem. Gitaar, bas, toetsen, strijkers, blazers: ze droegen allemaal bij, enerzijds tot een fantastische grootsheid van de nummers, anderzijds tot subtiele nuances bij de ingetogen gedeeltes. Een magistraal orkest.

In de catalogus van Glens verzamelde werk is er voor ieder wat wils te vinden. ‘Een nummer voor ieder wiens dag geweldig goed gaat, en zich een winnaar voelt’ (‘Winning Streak’), of het tegenovergestelde: ‘Voor wie een zich een loser voelt vandaag’ (‘My Little Ruin’).

Lessen in songwriting van Joni Mitchell zelf (‘just rhyme your life’) hebben hem ook geen windeieren gelegd. Het daklozenprobleem bestaat niet enkel in Dublin of Brussel, het is een wereldprobleem. Het ingetogen ‘Shelter me’ wordt daarom opgedragen aan het meisje dat hem die middag nog een sjaal verkocht voor vijftig cent, in een Brusselse winkel waar je tweedehands kleren per kilo betaalt. Het is die avond lang niet het enige nummer dat iedereen een krop in de keel bezorgt.

Met een cover van Woody Guthrie’s ‘Vigilante man’ komt Donald Trump opdraven, en wordt hij behoorlijk te kakken gezet. ‘Ik weet het, het is easy, het is cheap. Maar moeilijk om te laten liggen’, grapt de Ier.

Aan het eind van de set mochten drie dames uit Estland het podium betreden om de Irishmen bij te staan. ‘We hadden eigenlijk al tickets gekocht voor deze show, maar nu staan we ineens mee op het podium’. Hansard ontmoette deze muzikantes op tour, en daar ze toevallig ook in Brussel waren, nodigde hij hen uit om samen enkele nummers te brengen. Waren dat traditionele Estse folksongs? Geen idee. Maar ze klonken goed, en werden gesmaakt door het publiek.

Na een show van meer dan twee uur en twee bisrondes later wordt er de brui aan gegeven. Maar eigenlijk was het na een half uur al duidelijk: concerten van dit kaliber maken we niet vaak mee. Er zijn niet veel muzikanten die hun ziel in muziek leggen zoals Glen Hansard dat doet. Het werk uit zijn nieuwste plaat ‘Between two shores’, oudere wapenfeiten, klassiekers en publieksfavorieten ‘When your mind’s made up’ en ‘Falling slowly’, en een aantal covers: ze werden stuk voor stuk prachtig neergezet. En ja, het is cliché, maar dit was een kippenvelconcert. Van begin tot eind.

Details Concerten
Concert datum:
13/02/2018
Band:
Glen Hansard
Jaar:
2018