Customs, 'The market'

Te veel van hetzelfde

Kent u ze, Customs? Dat zijn die mannen van ‘Justine’ en ‘Rex’. Aanstekelijke rock, toch? Maar Customs, dat zijn ook die van ‘Harlequins’. Weg luide gitaren, welkom elektronica. Twee platen, twee verschillende gezichten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat wij met enig wantrouwen begonnen te luisteren naar ‘The market’. Op het derde album van de groep is Customs uitgegroeid tot een eigen genre, klinkt het in interviews.

Dat genre dat Customs is, dat valt eigenlijk best mee. Het is catchy en veel dansbaarder dan wat we hoorden op de eerste twee platen. Beter is het jammer genoeg niet. Na ‘Love to the lens’, ‘Hole in the market’ en ‘The hand’ zijn we nog in opperbeste stemming. Drie nummers die weliswaar onderling perfect inwisselbaar zijn en boordevol tierlantijntjes zitten, maar wel heel aangenaam zijn om naar te luisteren.

Een kanttekening moeten we wel maken bij de teksten van frontman Kristof Uitebroek. Op de vorige twee platen was dat nog zijn sterke punt, maar nu vervalt de zanger/producer al te vaak in te voor de hand liggende rijmpjes. Het dieptepunt op dat vlak is ‘Dear Ann’, een parlandolied dat al bij al wat zeurderig overkomt.

Wat daarna volgt, zijn nummers die opnieuw niets bijzonders brengen. Wij veren alleen even op bij ‘She is my mechanic’, maar de opnieuw fletse lyrics wegen toch net iets te veel door. Het dieptepunt van de plaat is ‘A see of chablis’: een nummer zonder ziel en ruggengraat.

‘The market’ is geen slechte plaat, maar wij missen een nummer dat ons écht overtuigt. Een leuke luisterplaat, die helaas wellicht onder het stof zal verdwijnen in onze platenkast wegens net niet bijzonder genoeg.

Details Album
Band:
Customs
Album:
The Market
Platenmaatschappij: Warner Music
Jaar:
2014
Tracks:
  • Love to the lens
  • Hole in the market
  • The hand
  • Dear Ann
  • Are you with me
  • Love, you don't scare me any more
  • She is my mechanic
  • It's funny cause it's true
  • Gimme entertainment
  • A sea of Chablis