Charlotte Gainsbourg 'Stage whisper' met Connan Mockasin, Koninklijk Circus Brussel

Onwennig

Voor haar recente plaat 'Stage whisper' (een verzameling van outtakes van 'IRM', enkele nieuwe nummers en livetracks) werkte Charlotte Gainsbourg samen met de Nieuw-Zeelander Connan Mockasin. Een samenwerking die de twee wel leek te bevallen, getuige daarvan de gezamelijke concertreeks die Gainsbourg en Mockasin naar Les Nuits Botanique bracht.

We moeten eerlijk bekennen dat we wel even hebben getwijfeld of we een zaterdagavond wouden opofferen om Gainsbourg live aan het werk te zien. Het is namelijk algemeen bekend dat de schone al eens fameus naast de toon durft te zingen. Voor de vocale hoogstandjes moet je het dus zeker niet doen. Het was uiteindelijk de aanwezigheid van Connan Mockasin die ons over de streep wist te trekken. De eigenzinnige Nieuw-Zeelander creëert een zeer eigen muzikaal universum in zijn muziek en we waren best wel benieuwd wat dat opleverde in combinatie met de nummers van Charlotte Gainsbourg. Niet veel, zo zouden we na een klein anderhalf uur moeten concluderen.

Aangezien het concert de titel 'Charlotte Gainsbourg 'Stage whisper' met Connan Mockasin' draagt werden er vooral nummers van de Franse zangeres gespeeld. Het concert opende met een stevige, ietwat kille versie van 'Terrible angels'. Niet meteen overtuigend, maar de avond was nog jong en we geven iedereen graag het voordeel van de twijfel. Maar vanaf het derde nummer in de set, 'Jamais', werd duidelijk dat we onze hooggespannen verwachtingen maar beter voorgoed konden opbergen. De stem van Gainsbourg die hopeloos op zoek ging naar de juiste toon en geen opgesmukte begeleiding had waarachter ze zich kon verstoppen: overtuigend klonk het allerminst.

De band speelde niet alleen recente nummers, ook oude songs als 'Ouvertures éclaires', het funky 'Don't forget to forget me' en het Franse 'Pour ce que tu n'étais pas' passeerden de revue. Afwisseling in de set, dat wel, maar ook hier klonk alles te vlak. Ook de cover van Bowies 'Ashes to ashes' liep niet van een leien dakje met een Gainsbourg die de juiste toon niet helemaal lijkt te vinden.

De inbreng van Mockasin waar we zo op gehoopt hadden, liet te wensen over. De nummers van Gainsbourg kregen psychedelisch accentje mee, maar Mockasin had er veel meer uit kunnen halen. De twee eigen nummers die Mockasin bracht, 'It's choade my dear' en 'Forever dolphin love', lokten enthousiaste reacties uit bij het publiek (eindelijk ging de band eens voluit), maar ook hiervan hadden we meer verwacht.

Het grote probleem was de gelatenheid en nonchalance waarmee de twee op het podium stonden. Leunend op een barkruk of zingend met de handen in de zakken: het is niet zo dat je de beste resultaten boekt. De connectie met het publiek was miniem (af en toe sprak Gainsbourg het publiek kort toe in het Frans) en ook onderling leek het niet echt vlot te verlopen. Een sfeer van onwennigheid overschaduwde het optreden.

Charlotte Gainsbourg heeft enkele straffe platen op haar naam staan (al heeft ze dat vooral te danken aan de straffe songschrijvers en producers waarmee ze werkte) en Connan Mockasin heeft met 'Forever dolphin love' een leuk geflipt album uitgebracht, maar daar bleef in het Koninklijk Circus niet echt veel van overeind. Iets meer enthousiasme en toewijding de volgende keer?

Details Concerten
Concert datum:
19/05/2012
Band:
Charlotte Gainsbourg
: Les Nuits Botanique Brussel
Jaar:
2012
Tracks:
  • Terrible angels
  • Greenwich meantime
  • Jamais
  • Ouvertures éclaires
  • Me and Jane Doe
  • All the rain
  • Got to let go
  • Heaven can wait
  • It's choade my dear
  • Out of touch
  • Ashes to ashes
  • Forever dolphin love
  • Don't forget to forget me
  • Memoir
  • Pour ce que tu n'étais pas
  • Paradisco