Archive, Koninklijk Circus Brussel

Een zintuigprikkelende avond

Maandagavond was het Koninklijk Circus in Brussel de gastheer voor Archive. Deze progressieve triphopband uit Londen kan steeds op een goede opkomst rekenen van zijn trouwe Belgische fans. Ook ditmaal stroomde de zaal goed vol tijdens het voorprogramma Dr(dr)one, uit te spreken als Doctor Drone. Deze Franse band kreeg de zaal op temperatuur met shoegazing psychedelische free jazz.

Archive, die met zijn tiende en laatste studioalbum ‘The false foundation’ hoge ogen gooit, begon z'n set meteen met de single van dit laatste werk: ‘Driving in nails’. Meteen werd duidelijk dat de hele voorstelling een lust voor onze zintuigen zou worden. Met een verblindende lichtshow en een sliertjesgordijn dat voor de band hing en waarop allerlei beelden werden geprojecteerd werden de toeschouwers meteen in de performance gezogen. 

Na de stevige opener ging de band van Darius Keeler meteen over naar ‘Sell out’, een van de songs op het laatste album met de meest duidelijke achterliggende betekenis. Daarna volgden nog veel nummers uit de nieuwe cd. Zo werd ‘Stay tribal’ letterlijk en figuurlijk met vuur gebracht – de vlammen zelf brandden op de grote schermen voor en achter de band. Opmerkelijk dat dit nummer live veel meer rockt dan op plaat, waar het zelfs richting dance gaat. 

Na een zestal nummers verscheen de bevallige gedaante van Holly Martin ten tonele om er ‘Hatchet’ te brengen. Met een fonkelend glitterjurkje gaf ze een extra dimensie aan de zintuiglijke lust waar we daarnet naar verwezen. Goed nieuws ook voor fans van de vorige albums, aangezien Martin op ‘The false foundation’ geen echte rol meer vervult. Nog steeds vanachter het gordijn, waarop een soort roterend rooster werd getoverd waardoor het leek alsof ze vanuit een bewegende kooi zong, bracht Martin nog 'Kid Corner’ uit Archives voorlaatste ‘Restriction’. Dit deed ze met een verbazingwekkend zacht en toch erg krachtig vocaal talent. En toen viel het gordijn.

De hele achtkoppige band was nu goed zichtbaar. De show ging verder met een hele reeks oudere en nieuwe nummers, zoals ‘Pulse’, ‘Splinters’, het door het publiek op handen gedragen ‘Bullets’ en ‘Blue Faces’. Bij die laatste track werd de ruimte in een blauw licht gehuld en werden we een van de vele kippenvelmomenten van de avond gewaar. ‘The weight of the world’ werd aangekondigd als een soort ode aan het leven. Het nummer vatte de avond goed samen, net zoals het ook de volledige nieuwe plaat goed samenvat. Deze song is tevens het bewijs dat de vele ‘opzettelijke’ pauzes in de nummers van Archive het live erg goed doen. Nog voor het nummer voorbij was, kreeg de band al meermaals een applaus van jewelste.

Na een korte pauze speelde de band nog liefst vijf bisnummers, stuk voor stuk hits. En ook een aangrijpend, nog onuitgebracht nummer van Holly Martin. Nummers als het slepend swingende ‘You make me feel’ en het snellere ‘Feel it’ werden vol overgave gebracht. Met ‘Controlling crowds’ en de apocalyptische beelden die ermee gepaard gingen werd de voorstelling beëindigd. Een staande ovatie van het hele circus kreeg een deel van de band opnieuw het podium op voor een erg intiem en emotioneel ‘Again’, dat sommige fans zelfs tot tranen toe bewoog.

Details Concerten
Concert datum:
28/11/2016