Sjamsoedin

Interview met Sjamsoedin

In gesprek met Sjamsoedin over het leven na Nobody Beats The Drum en een exclusive preview van livebeelden van op Paaspop

Een semi-zonnige vrijdagochtend in Amsterdam. Sjamsoedin wandelt De Balie binnen met een zonnebril, nog een beetje moe van de avond ervoor, en gekleed in een 'Ridicule'-trui van Ontour, een merk uit Eindhoven. Hij wijst even op de speelse pluisjes die deel uitmaken van de grijze stof en bestelt een thee, waaraan hij naar eigen zeggen toch een beetje verslaafd is.

Hoewel het nu vooral over zijn soloproject Sjamsoedin gaat, wordt er toch nog even over Nobody Beats The Drum gepraat. Dat is dus helemaal voorbij.
De 10 jaar bij NBTD leverden heel wat onvergetelijke momenten, een stevige ervaring in muziek maken en live gigs op, maar mensen groeien en evolueren, zo ook de smaak in muziek. De behoefte naar iets anders werd groter. Initieel zette hij NBTD nog even alleen verder en dacht er zelfs aan om er iemand bij te nemen. Hij bracht ook nog 1 nummer uit, maar het voelde niet meer goed.

'Het voelde alsof ik iets aan het prolongeren was, dat eigenlijk al op was.'

Sjamsoedin was gewoon nog niet klaar om afscheid te nemen van wat ze met hun drieën hadden gedaan. Maar hij kwam er geleidelijk aan achter dat wat hij deed, anders klonk, minder electro. Met NBTD ging het zo vlot, dat hij niet besefte dat hij muzikaal gezien al aan het veranderen was. NBTD bleven de muziek maken die ergens een beetje van hen verwacht werd. De managers in Amerika destijds pushten hen ook een beetje in die richting. 'Eigenlijk is het heel goed geweest dat we toen zijn gestopt, want alles lag plots weer open, muzikaal en creatief gezien.'

Toen NBTD in Amerika aan de slag gingen, was EDM helemaal aan het opblazen - vooral Skrillex in die periode - en hun managers zagen hen als de manier om helemaal te knallen. Zelf voelden zij zich een beetje vreemde eenden in de bijt daar. Het was vermoeiend. Die trein denderde maar door. Muzikaal werden ze in een richting geduwd die ze niet op wilden. Dat is ook een beetje wat hen uit elkaar haalde.

'Het duurde 2 jaar om de overgang te maken. Ik ben nu weer op een pad dat ik leuk vind. Het is een stuk vrijer, ik maak echt waar ik zin in heb.'

 

OVER ZIJN SOUND & GEAR

'Qua genre zit het ergens tussen house, techno en electronica in, met mooie melodieën en toffe grooves.'

Hiervoor ging het meer over sound design en ritme, en nu is het meer zoeken naar melodieën. Het gaat dynamischer en organischer. "Er zit naar mijn gevoel meer rust in. Vroeger ging het alleen maar over de rauwe energie. Iets kan ook mooi zijn als het minimaal of zacht is. Het duurde lang vooraleer dat doordrong."

Die nieuw gevonden vrijheid uit zich in Sjamsjoedin solo, met modulaire machientjes en een sound die eerder aanleunt bij house en techno.
Het is heel hands on. Al het geluid dat je wil gebruiken steek je onder een knop. Het is chiller dan gewoon met een muis te werken waar je maar 1 ding tegelijkertijd mee kan. Hij trekt steeds meer weg van de computer en muziek maken wordt ineens een heel ander proces.

'Ik ga meer jammen. Ik zet alles aan, ik heb geen melodie in mijn hoofd, ineens komt er een loopje uit waar ik op verder werk, ik ga erover heen met een synth of zo.'

 

OVER NEWPORT

Als een soort antireactie op alle harde dingen kwam er een rustige reactie, met langere opbouwen en meer spanning. Het nummer was op een dag klaar. Een vrolijke vibe en slechts een dag in de studio waren voldoende om het nummer te maken. Sjam vindt het meer rave, en dat kan er ook gerust bij. Hij wil geen restricties meer. Wanneer het gaat over verwachtingen, is hij heel open. 

'Het klinkt misschien een beetje suf maar ik probeer gewoon niks te verwachten.'

Het is natuurlijk heel leuk als iets opgepikt wordt, maar volgens hem wordt het in Nederland sowieso niet op de radio gedraaid. Het radiolandschap is zo veranderd, dat het lijkt alsof alle zenders dezelfde playlist hebben en elke presentator ongelooflijk opgewekt moet zijn. Er is niks mis met praten, maar de manier waarop is wel van belang. 'Liever geen geouwehoer', klinkt het.
 

OVER MUZIKALE INVLOEDEN DE LAATSTE JAREN

Hij luistert niet echt naar house en techno om geïnspireerd te geraken voor house en techno.

'Wat ik helemaal grijs gedraaid heb in die periode is Tame Impala. Zijn melodieën zijn vet en af en toe en beetje op het randje van corny.'

Zijn smaak wordt steeds maar mainstream. Vroeger wou hij liever in de niche zitten, maar nu is de top 40 zijn ding. Drake bijvoorbeeld, die hij eerst helemaal niet snapte, vindt hij nu heel tof. Justin Bieber snapt hij echter niet goed. 'Die gast maakt 3 goeie liedjes en ineens is de hele wereld weg van hem. Zijn stem is helemaal niet fijn. Dat nummer met Skrillex en Diplo bijvoorbeeld is echt vet, behalve als Justin begint te zingen.'

Al lachend merkt hij ook op dat kindsterren allemaal een soort formule lijken te hebben van hoe hun loopbaan zal verlopen. Het begint heel braaf, ze hebben kinderfans, waarna ze daarvan losbreken door een soort rebels gedrag te vertonen. Dan breekt maturity in en gaan ze met coole producers samenwerken.

'Kijk naar Miley Cyrus of Britney Spears, die op een gegeven moment zonder slipje uit een limo stapt. Die is wel echt diep gegaan.'
Verhalen over haar recente comeback komen voor hem dan ook als een verrassing.
 

OVER VISUALS

De eerste liveshow stond geboekt in oktober 2015 op ADE. Naar aanloop van die set, wou hij er wel nog iets bij. Toen hij op Facebook iets zag passeren over visuals met LED-schermen van Naivi, heeft hij hen gewoon gecontacteerd.
Bleek dat die gasten zelf LED-panelen maken en hun eigen software schrijven. Het zijn echte wizz kids die supergoed kunnen programmeren. Ze werken allemaal voor grote game bedrijven waar ze de hele dag programmeren. Maar daar missen ze soms een creatieve kant, dus hebben ze Naivi opgericht om die kant te belichten. Alle liveshows gebeuren nu in samenwerking met Naivi. 

EXCLUSIEF: BEELDEN VAN SJAMSJOEDIN TIJDENS PAASPOP SAMEN MET NAIVE

'Ik vind het heel belangrijk dat ik live iets meer ben dan gewoon iemand op podium met een laptop. Ik wil dat het een ervaring wordt en dat kan super goed met licht. Er kan zoveel en het is zonde om er geen gebruik van te maken.'

Sinds dat eerste contact met Naivi is Sjamsoedin wekelijks in gesprek met hen om te bekijken hoe ze alles beter kunnen maken. Hij heeft het gevoel dat zijn project om hem heen aan het groeien is. 'En dat heb ik nodig, want in het begin had ik het heel lastig om solo te zijn. Ik hou ervan om met een groep een gezamelijke effort te doen.'

Maar nu merkt hij dat alleen muziek maken een prettig proces is geworden. Hij hoeft met niemand meer rekening te houden. Toch heeft hij een team om zich heen en ze hebben ook ideeën over de opbouw van zijn shows. Ze denken mee over de muziek, zodat het visueel ook zinvol blijft. Ze steken er veel tijd en expertise in. Dat maakt het spannend, want er kunnen ook echt dingen misgaan.

De visuals die je ziet worden live gegenereerd. Het is helemaal niet figuratief, er zitten niet echt herkenbare vormen in.
'Stel, met een simpel voorbeeld, ik speel een lage noot en een hoge noot. Die 2 komen overeen met 2 punten op een scherm en daartussen komt dan een lijn. Daarvoor schrijven zij software, om die signalen te interpreteren. Al die verschillende algoritmes worden door Naivi uitgewerkt.'

Na enige afleiding door een paard en kar buiten, met daarop een middeleeuws tafereel dat doet denken aan een heksenverbranding, grijpt Sjam nog even terug naar 2 weken geleden, toen hij nog eens in Berghain was. 'Techno lijkt gemaakt voor die plek. Maar techno blijft een breed begrip en zelf kan ik geen klinische, 2-tellen techno maken.'
 

OVER RELEASES EN LABELS

'Ik heb nu iets van een 10 nummers waar ik tevreden mee ben. Ik heb ze gemaakt met het idee dat het een album was maar ga ze nu toch opbreken in meerdere EP's.'

Er zijn er al 6 weggetekend bij verschillende labels. Eentje gaat naar Animal Language, contacten uit zijn electro-tijd. Een aantal andere komen terecht op Silhouette, ook een Amsterdams label, met techno sublabel Silhouette Noir, meer clubgericht. De eerste release is gepland ergens in juni of juli.

'Na 2 jaar muziek klooien wil je graag dat het leeft, niet dat het op een computer blijft staan.'

Deze zomer staat hij op veel leuke festivals, maar nog niets internationaal. 'Het is nog een beetje een inloopperiode. Ik begin terug met iets nieuws. Ik maak me niet druk. In het begin had ik dat wel. Ik wou meteen op een groot label en wou op Lowlands spelen. Ik had grote ideeën. Ik was het natuurlijk wel gewend om op een bepaald hoog niveau te zitten. En toen dacht ik: nee nee je moet gewoon effe je bek houden en muziek maken.'

'Je kan het jezelf enorm moeilijk maken. Ik heb er veel meer rust en vertrouwen in gevonden. Het komt wel. Het gaat niet als je je naam verander' en een nieuw ding gaat doen. Mensen weten je nog niet te vinden en weten nog niet wat je doet.'

'Het gaat gewoon om steady muziek maken en zorgen dat je shows goed zitten. Elk nummer is een stapje en elk interview is een stapje.'