Interview SX: Op een kantelpunt in hun carrière

Interview met Interview SX: Op een kantelpunt in hun carrière

Er zijn zo van die groepen waarop je grof geld en ledematen zou durven inzetten, SX is er zo één. Is dit Belgisch? Velen dachten dat waarschijnlijk bij het horen van hun geweldige single 'Black video'. Hun sound doet denken aan de laatste nieuwe hipsters uit Brooklyn. Realiteit is dat dit trio afkomstig is uit het idyllische Kortrijk. Wij van Cutting Edge gingen hen interviewen op de vooravond van hun grote doorbraak.

CE:Laat me direct starten met de meest lastige vraag van vanavond. Voor veel mensen is dit misschien wel de eerste keer dat ze over SX horen, omschrijf jullie band eens in een paar zinnen.
Benjamin: SX is een indiepopband uit Kortrijk. Wij spelen muziek met twee keyboards, een drum en een gitaar. Onze muziek is jachtig met een futuristisch kantje, soms rustig, zelfs bezinnend.

CE: Vanwaar de naam SX?
Stefanie: SX is een korte, krachtige naam. Het is mysterieus, dat past wel bij onze muziek. Er zijn meerdere interpretaties mogelijk. SX heeft ook een technologische bijklank, die verwijst naar de toekomst. Sommige mensen denken dat het refereert naar ‘sex', klinkt spannend natuurlijk.
Jeroen: Het is bijna ‘sex', maar beter!
Stefanie: Zei de drummer..(lacht)

CE: Wat zijn zo jullie muzikale invloeden?
Stefanie
: Dat is eigenlijk wel heel uiteenlopend, van Gainsbourg naar Michael Jackson tot How To Dress Well.
Jeroen: Bij mij ook. Dit kan gaan van psychedelisch tot stevige rock. De laatste tijd speelt er vooral muziek van Wavves, Tame Impala en Ariel Pink op mijn stereo.
Benjamin: We horen eigenlijk ook graag klassiek en ‘oldies'. In mijn jeugd was er een soort van tweestrijd tussen de stevige gitaarmuziek van Nirvana en het meer poppy Michael Jackson of Prince. Meer recent is dat Animal Collective, Ariel Pink, Yeasayer .. Pop, maar dan eigenzinnig. Net als SX in feite.

CE: Ja dat tribal aspect van Animal Collective vind je wel terug in jullie muziek.
Stefanie:
Inderdaad, straffe groep waar we allemaal naar opkijken.

CE: Jullie zitten momenteel onder de vleugels van 100% puur. Tevreden? Kunnen jullie het andere bands aanraden?
Benjamin:
Ja wij zijn zeer tevreden eigenlijk. 100% puur biedt artiesten interessante perspectieven. Je krijgt financiële steun, ze geven raad, zorgen voor optredens. Wij zitten daar bij omdat we in de finale stonden van Westtalent. Dat zijn vijftig groepen die twee jaar lang onder 100% puur mogen opereren. Tien van elke Vlaamse provincie plus Brussel.

CE: Ik vind het vooral positief dat er zoveel initiatief wordt genomen vanuit de provincies om zulke projecten financieel te steunen. Het toont dat het nog op een andere manier kan dan enkel via Humo's Rock Rally. Ook de onafhankelijke radio's zijn vandaag de dag populairder dan ooit.
Stefanie:
Ja dat is waar, er is een positieve evolutie aan de gang. Humo's Rock Rally is cool. Maar we willen onze focus niet meteen leggen op rock rally's en wedstrijden allerhande. Het enige wat wij willen, is op ons gemak goede muziek maken en optreden. Geen campagnes voeren, daar kruipt kostbare tijd in die je beter gebruikt om te repeteren.

CE: Stefanie jij studeert nog?
Stefanie:
Inderdaad, aan de Antwerpse Jazz-Studio. Ik heb eerst lichte muziek en jazz gedaan. En nu ben ik bezig met pop-soul.

CE: En hoe zou je je eigen stem omschrijven?
Stefanie:
Ik ben een sopraan. Een echte trompetstem. (lacht)
Benjamin: Stefanie heeft een afgelijnde en puntige stem, die echt makkelijk te mixen is. Ook zoekt ze vaak de bas in haar stem, ze gaat dieper en dieper!

CE: Stefanie, jij bent vocal coach bij 'Je chante, donc je suis', iets wat je zelf hebt opgericht?
Stefanie:
Ja, hoewel dat eerder kleinschalig is natuurlijk. Het is een leuke hobby. Maar elke vorm van reclame is welkom natuurlijk.

CE: Jullie wonnen TMF Road to Fame, de publieksprijs in Westtalent. En als laatste wapenfeit en misschien belangrijkste, Vibe On Air, jullie worden nu gedraaid op Studio Brussel. Ook kregen jullie een vermelding in De Standaard, en waarschijnlijk zijn jullie Facebookfans verdubbeld.
Benjamin:
Klopt, het is snel gegaan allemaal. Door Vibe On Air is het wel een pak drukker geworden. We kregen echt veel mails, toen 'Black video' net rotatietijd kreeg, en nog altijd. We zijn ontzettend blij en dankbaar, we worden praktisch dagelijks gedraaid op Studio Brussel. Je hoort ons dus alleszins niet klagen. Het brengt misschien wat stress met zich mee, maar deze proberen we zoveel mogelijk weg te spelen, en ons bezig te houden met de muziek zelf. Het leuke is, alles is mogelijk. En dat is een bijzonder cool gevoel.

CE: De clip voor 'Black video' ziet er zeer mooi uit, haast professioneel zelfs, wat is het verhaal hierachter?
Stefanie:
We waren op reis en hadden net een nieuwe camera gekocht. Ideaal dus om hem eens te testen en een clip op te nemen.
Benjamin: 'Black video' is een nummer dat spreekt over wat de tijd doet met de mens. In de clip gebruiken we de zee eigenlijk als symbool voor de tijd. De zee wist de woorden op het strand en herschikt de schelpen en het zand, zoals de tijd woorden en herinneringen dooreenschudt en met zich meeneemt. Uiteindelijk verdwijnt ook Stefanie samen met onze muziek in de tijd.

CE: Trouwens proficiat met dat nummer, het is lang geleden dat een nummer van Belgische makelijk mij nog zo heeft weten te boeien. Heb je er lang over gedaan om het te schrijven?
Benjamin:
Een half uur ...

CE: Serieus?
Benjamin:
Effectief, we hebben het gemaakt op een zondag voormiddag. Zondag is ‘inspiratie-dag'. Ken je dat, zo'n morgen na een goeie zaterdagavond ... Alles is heel snel gegaan. Wanneer ik een idee heb, wil ik het snel bespelen, om het niet kwijt te raken. Ik heb zelfs de drums met m'n mond nagebootst, zoals Ariël Pink trouwens. (lacht) Neen, 'Black video' is zeer snel en naturel gegaan in feite.

CE: Had je dan direct het gevoel, ik heb hier goud in handen?
Benjamin:
Ik moet toegeven dat ik toch wel een voorgevoel had, ja. Ik weet dat ik die avond nog gevierd heb omdat ik erg blij was met dat nummer. (lacht)

CE: Jullie staan momenteel op nummer 1 in de 'Dirty thirty' van radiozender Villa Botta, waar blijft de Hotlist en de Afrekening?
Benjamin:
De Afrekening is een toffe lijst, maar om erin te komen moet je stemmen ronselen. Dat wil zeggen campagne voeren, en daar kruipt veel tijd in. Of je moet mensen vinden die zich willen engageren om campagne te voeren. We willen nu gewoon zoveel mogelijk samenzitten, en muziek maken, werken aan de nummers. We willen ook niks pushen, we zijn al blij dat we elke dag gespeeld worden. Voor je het weet krijgen de mensen nog een overdosis SX, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. We krijgen zeer veel positieve reacties, en dat is wel leuk, er zijn zelfs al mensen die Stefanie een huwelijksaanzoek hebben gedaan. (lacht)

CE: Vele mensen maken de vergelijking met Beach House, terecht?
Stefanie:
Ik kan dat wel begrijpen ja, maar dat is dan vooral 'Black video'. Ons repertoire is zeer divers, er zit onbewust inderdaad wat Beach House in, en evenzeer Animal Collective, of Yeasayer (we love those bands) maar vooral veel SX.

CE: Vind ik ook.
Benjamin:
Natuurlijk is dat een compliment, he. Er zijn slechtere dingen om mee vergeleken te worden. Het is waar dat we vorig jaar allemaal veel naar 'Teen dream' hebben geluisterd, dat was dan ook zo'n sterke plaat, dat is niet meer dan normaal dat dat ons wel in zekere zin zal hebben beïnvloed.

CE: En volledig terecht. Je hoort tegenwoordig nog bandjes in de slipstream van Beach House verkeren. Is er al een datum voor het debuutalbum?
Benjamin:
Neen, we brengen hem gewoon uit als hij af is, daar staat voorlopig geen deadline op. We brengen hem pas uit als we tweehonderd procent tevreden zijn. Het is een debuut, en dat moet goed zijn!

CE: Hoeveel nummers hebben jullie al?
Benjamin:
Een stuk of negentig ...

CE: Wow ...
Benjamin:
Nu ja, daar zitten ook veel onaffe dingen tussen natuurlijk, en obscure jams. Van die negentig zijn er dertig waar we mee verder aan het werken zijn. Vanavond is het een try-out, we proberen weer nieuwe dingen uit, liedjes die nog nooit ten gehore zijn gebracht onder andere.

CE: En hoe zit het met een platencontract?
Benjamin:
Er is interesse uit diverse hoeken. Maar we willen ons niet laten opjagen, we willen muziek maken voor onszelf en voor het publiek, niet voor een platenfirma, wat zij graag zouden willen horen van ons. Dus eerst een plaat of ep voorbereiden, en dan pas kijken bij welke platenfirma we ons het best zouden thuisvoelen. Sowieso een label met een goede smaak!

CE: Wanneer is het optreden van vanavond geslaagd?
Stefanie:
Als we ons geamuseerd hebben. Als we alledrie in onze muziek gekropen kunnen hebben. Het is een try-out, enige respons is dus meer dan welkom. Er is hier een capaciteit voor ongeveer vijftig man, en op de Facebookpagina stonden er al een kleine honderd aanwezig. Ik hoop dat iedereen binnen mag.
Benjamin: Lekker dicht opeengepakt, dan kunnen we samen vibreren.

CE: Waar willen jullie binnen twee jaar staan? Wat zijn jullie braafste, en wat jullie stoutste dromen? 'We zullen wel zien' is geen antwoord.
Stefanie:
Zo ver mogelijk! We hebben ambitie. Ik hoop dat we dan kunnen terugkijken op een leuke tijd die we hebben gehad. Dat we veel fun hebben gemaakt.
Benjamin: En ook een goed album! Ik wil nog niet praten over de podia waar we zouden willen staan. Maar toch, tour in Europa of zo? (lacht)
Jeroen: Dat we trots kunnen zijn, en dat onze muziek heeft kunnen emotioneren. Dat is muziek, het brengt mensen in beweging.

CE: Nog een laatste vraag, op jullie Facebook pagina staat bij interesses: 'patafysica', wat is dat?
Benjamin:
Dat is metafysica over metafysica. Dat komt van een Franse schrijver, Alfred Jarry.
Stefanie: Het is een filosoof hé, onze Benjamin. (lacht)
Benjamin: Dat wijst dus eigenlijk op de absurde, op de luchtige kant van SX.
Jeroen: Het gat van SX dus eigenlijk! (droog) (iedereen lacht)
Stefanie: Straks die titel van dat interview hier, 'Het gat van SX'

Maak je geen zorgen! In ieder geval, bedankt voor het interview en ik wens jullie veel succes vanavond en met al de rest!

Benjamin: Jij bedankt voor het interview, toffe vraagjes!

Na het interview restte ons nog een half uur. De stress in de backstage steeg. Beneden in de club stonden een honderdtal mensen samengepakt als Tunesiërs in een bootje op weg naar Lampedusa. SX besloot om tien minuten vroeger te beginnen. Het verslag van hun sterke set lees je bij de gigreviews.

Gertjan Rasschaert