I Am Oak

Interview met I Am Oak

Interview met I Am Oak

“Revisie en re-evaluatie was goed om de songs in een huidig en relevant perspectief te plaatsen

I Am Oak komt aandraven met een nieuwe oude plaat. 'Ols songd' is een update van demo’s die de zoetgevooisde en fijnbesnaarde Noorderburen opnamen in 2008. Destijds kwamen die op slechts 150 exemplaren terecht, dus ze beschouwen het gewoon als een nieuwe release. Cutting Edge voelt Thijs Kuijken aan de tand.

CE: Hoe verschilt 'Ols songd' met het origineel?

Thijs: Ik ben voor de nieuwe ‘Ols songd’-release weer van voor af aan begonnen met het maken van de plaat, zoals ik altijd een plaat maak. De versie uit 2008 kun je zien als demo's voor de uiteindelijke plaat. Ik ben voor ieder lied met de gitaar en zang begonnen en heb bekeken wat de liedjes verder nodig hadden, en daarbij arrangementen van de demo's overgenomen en hier en daar nieuwe arrangementen gemaakt. ‘Honeycomb’ en ‘Birches’ hebben sinds 2008 af en aan op de setlist gestaan en zijn meegegroeid met veranderende live-opstelling en –instrumentarium. De versies die uiteindelijk op Ols Songd terechtkwamen, zijn afgeleid van de recentste live-versies, met hier en daar alternatieve arrangementen, omdat 'live' en 'album' vaak om een andere benadering vragen om een lied het best tot zijn recht te laten komen.

CE: Wat is jouw (grootste) kritiek op de oorspronkelijke songs?

Thijs: Ik heb weinig kritiek op de oorspronkelijke songs an sich. Het zat hem meer in kleine nuances waarvan ik het noodzakelijk vond dat ze aangepast werden. Het zijn in essentie nog dezelfde songs, ze zijn alleen opnieuw opgenomen.

CE: Hoe kwam het idee om deze songs opnieuw uit te brengen? Zie je dit als toenadering naar reeds verworven fans, of eerder als kennismaking voor diegenen die jullie nog niet (goed) kennen?

Thijs: Het idee bestond al een aantal jaren, maar omdat er ieder jaar al een nieuwe ‘I am oak’-plaat gereleased werd, paste deze release daar steeds niet tussen. In 2013 was er echter wat ademruimte en dat leek het geschikte moment voor de (her)uitgave. Toen het idee ontstond om ‘Ols songd’ een heruitgave te geven, had ik meteen ook het idee om de gehele plaat opnieuw op te nemen, omdat ik het gevoel had dat er in de opnames nog wel wat te winnen was en dat een revisie en re-evaluatie van de liedjes ook goed was om het in een huidig en relevant perspectief te plaatsen, voor mezelf en naar de buitenwereld toe.

Ten tijde van de oorspronkelijke cd-release heb ik slechts 150 stuks gemaakt en weggegeven aan vrienden en verkocht bij shows. Stel dat er nog een aantal vrienden van die mensen met die plaat in aanraking kwamen, dan blijft het nog steeds een klein aantal mensen die iets van die plaat meekregen. Ik zie het daarom ook gewoon als een nieuwe ‘I am oak’-release, en er zullen ook mensen zijn voor wie dit de eerste kennismaking is.

CE: Leert het herwerken van oude songs iets bij?

Thijs: Ik pak vaker liedjes opnieuw aan. Meestal gebeurt dit in het proces voordat ze daadwerkelijk op een plaat belanden. Er zijn liedjes waarvan ik drie of vier verschillende versies opneem, voordat de uiteindelijke versie er is. Je zou de originele uitgave van ‘Ols songd’ ook zo kunnen zien. De alternatieve versies of demo-versies van wat de uiteindelijke versie moest worden. Wanneer een lied geschreven en opgenomen is, is dat vaak niet de ultieme versie, waarmee ik bedoel dat een lied niet statisch is. Ik merk bijvoorbeeld dat sommige liedjes live hun eigen leven gaan leiden. Sommige liedjes veranderen van tempo, intensiteit of arrangement - het ene lied wat drastischer dan het ander. Vaak gaat dat zolang door als het lied gespeeld wordt.

CE: Hebben de gevoelens van de oude songs nog een even grote betekenis voor jou?

Thijs: Wat ik zonet vertelde over het niet-statische karakter van liedjes is niet alleen van toepassing op het muzikale gedeelte, maar ook op gebied van tekstinterpretatie. Ook al blijft de tekst van een lied onveranderd, de betekenis ervan kan een andere vorm aannemen. De liedjes betekenen niet meer exact hetzelfde voor me als toen ik ze schreef. Ze zijn als het ware met me meegegroeid en kunnen nu in een nieuwe, actuele context geplaatst worden, waardoor ze nog steeds relevant zijn en waardoor ik ze nog steeds kan gebruiken om emoties te ventileren.

CE: Is het een must om, naast het ventileren van die emoties in muziek, ze ook te delen met je publiek? Je lijkt me niet de persoon die graag met zijn gevoelens te koop loopt?

Thijs: Ik loop niet graag met mijn gevoelens te koop, hoewel ik daar enigszins soepeler in geworden ben gedurende de laatste jaren. Misschien omdat ik zoveel muziek maak en uitvoer? Maar het gaat in mijn muziek niet per se over mijn gevoelens. Mijn gevoelens zijn aanstichter geweest tot het ontstaan van het lied, maar daarna mag het zijn eigen leven gaan leiden. Het is dan aan de luisteraar om er iets (of niets) uit te halen. Misschien is het daarom ook niet zo moeilijk voor mij om mezelf bloot te geven in muziek.

CE: Naast de muziek ben je op zoek naar een nieuwe horizon, zie de uitgave van het fotoboek 'Woander'. Zie je het als een aanvulling op je muziek of staat het los van elkaar?

Thijs: ‘Woander’ was mijn afstudeerproject voor fotografie aan de HKU. Ik heb voor dat project bewust gezocht naar een connectie met mijn muziek, om het op die manier ook zo persoonlijk mogelijk te maken. Enerzijds qua inhoud, maar ik heb bijvoorbeeld ook de fotoserie uitgewerkt tot een fotoboek en op die manier gezocht naar een uitingsvorm die dicht in de buurt komt van een muziekalbum. Op die manier heb ik inzichten uit beide kunstvormen kunnen combineren tot één product. Qua thematiek ligt ‘Woander’ in het verlengde van ‘Oasem’. Ik begon met ‘Woander’ toen ik vrij ver gevorderd was met het schrijven en opnemen van onze vorige plaat, ‘Oasem’. Ik kon de foto's gebruiken om de thematiek van ‘Oasem’ op een ander niveau te benaderen. ‘Woander’ zie ik dus echt wel als een aanvulling op mijn muziek.
 
CE: Zowel in je foto's als muziek is het duidelijk dat natuurelementen je inspireren. Kies je daar bewust voor of komt dat organisch?

Thijs: Ik word er door aangetrokken. Ik zou ervoor kunnen kiezen om het te vermijden, maar dat doe ik niet, dus het is iets waar ik zowel bewust voor kies, maar wat ook organisch komt.
 
CE: Wat betekent 'Yojihito'?

Thijs: Dat is een zelf verzonnen woord. De eerste versie die ik van dit lied maakte staat op de ‘Sou Ka’ EP uit 2008. Voor de liedjes op die EP heb ik fragmenten uit filmmuziek verknipt en gesampled om daarmee liedjes te maken. De samples die ik voor ‘Yojihito’ gebruikte, komen uit Akira Kurosawa’s ‘Yojimbo’. Vandaar de Japanse vibe van de titel. ‘Yojihito’ is dus een niet-bestaand woord, een samenvoeging van ‘yoji’ en ‘hito’. Beide woorden hebben vele betekenissen, maar opties zijn respectievelijk ‘kind’-‘volwassene’, maar het kan ook ‘tekenen van’-‘de mens’ betekenen. 

CE: Wat bracht jouw bezoek aan Japan je bij? Wat verkies je: het drukke Tokyo of een boeddhistisch klooster in de bergen?

Thijs: Beide hebben iets. En dat zie je heel erg terug in de Japanse cultuur. Het rare en fascinerende aan Japan is dat zowel het drukke, hectische, schreeuwerige Tokyo en iets zo sereens als een boeddhistisch klooster of een tot in het minuscuulste detail onderhouden theetuin zich zo dicht bij elkaar bevinden, en in zulke extremen. Maar die twee uitersten kunnen daar prima naast elkaar bestaan, zonder elkaar in de weg te zitten.
 
CE: Met 'Oasem' legde je lat erg hoog. Is er nu meer prestatiedruk?

Thijs: De lat moet altijd hoog liggen, vind ik. Dus die ligt daar prima. Ik doe voor iedere release mijn uiterste best, meer kan ik niet doen natuurlijk. Het is belangrijk om trouw te blijven aan wat je zelf denkt dat goed is, dus daar probeer ik mezelf altijd aan vast te houden. De ene keer valt het meer in de smaak dan de andere keer, ook iets waar weinig aan te doen is.

CE: In België blijven de radiostations zich hechten aan de vaste waarden, heb je ook het gevoel dat het moeilijk is er voet aan land te zetten?

Thijs: Ik weet eigenlijk niet wat er op de radio gebeurt. Wel dat er ook (indie)zenders zijn met daadwerkelijk een passie voor muziek en dat is super, maar daarbuiten heeft het voor mij zeer weinig betekenis. Het lijkt voor ons niet heel gemakkelijk om shows te spelen in België. Althans: we spelen er niet zo vaak, maar als we er spelen zijn de shows altijd geweldig.

De exacte reden daarachter kan liggen dat we onze focus eerst op Nederland, Duitsland en die regio gelegd hebben. België is daarnaast natuurlijk klein en er is vanalles goeds op muzikaal gebied, dus misschien hebben jullie de Nederlanders ook helemaal niet nodig om te komen spelen. (lacht)

Maar binnenkort is België aan de beurt, dat beloof ik, of dat nu moeilijk of makkelijk gaat. Maar misschien moet ik bij deze dan even melden dat ik kwart Belg ben... misschien worden we daardoor gemakkelijker omarmt door het Belgische volk (lacht).