Eefje De Visser

Interview met Eefje De Visser

Interview met Eefje De Visser

In 2013 was het er ineens voor Eefje De Visser: airplay en media-aandacht in België. Het invloedrijke ‘Duyster’ op Studio Brussel en Radio 1 pikten haar tweede album ‘Het is’ op en met de bijhorende tournee groeide de Nederlandse zangeres door van voorprogramma tot heuse hoofdact. Dat laatste is Eefje De Visser in Nederland al jaren. In het café van de Ancienne Belgique spreken we haar eind vorig jaar naar aanleiding van ‘Nachtlicht’, haar derde album dat er zit aan te komen.

Van harte gefeliciteerd met ‘Nachtlicht’! We lazen op je Facebook-pagina dat de video voor je single ‘Scheef’ ongeveer op dit eigenste ogenblik in première gaat.

Eefje De Visser: Ja! Spannend he. Terwijl ik vandaag deze persdag afwerk, gaat ie in première. (Enthousiast) Het gaat een uurtje later zijn dan ik dacht, maar vanaf dan volg ik zeker tussendoor de reacties mee op. Daar ben toch weer erg benieuwd naar. Eens ik ‘m op de sociale media gepost heb, is de trein echt vertrokken, he.

Je bent voor ‘Nachtlicht’ liedjes gaan schrijven in Barcelona. Daarna heb je opgenomen in Gent, Frankrijk en Utrecht. Wat zocht je precies op al die verschillende plekken?

Eefje De Visser: Om te schrijven wilde ik sowieso ergens naartoe. Tussen mijn eerste album ‘De koek’ en ‘Het is’ was er een periode waarin ik voor het eerst in mijn leven niets anders te doen had dan liedjes schrijven. Dat bleek knap lastig, omdat het schrijven toch iets ongrijpbaar is. Je kan het niet plannen of zo. Ik werd eerder passief en zelfs een beetje down in die periode, dus nam ik mezelf voor om bij de volgende plaat actief te blijven. Ik trok dus naar Barcelona! Daar wilde ik al lang naartoe en de vibe van die stad leek me wel bij mijn volgende plaat passen.

‘Nachtlicht’ klinkt inderdaad wat uitbundiger.

Eefje De Visser: Klopt. In Barcelona rondwandelen en dingen ondernemen, heeft me geholpen om tekstueel iets extraverter te zijn. Waar ‘Het is’ meer een intiem album was dat je eerder in je eentje zou beleven, wilde ik er nu een energiek gevoel in steken. Soms moet je gewoon kunnen gáán. Niet dat ‘Nachtlicht’ een super vrolijke plaat is geworden, maar ik wilde wel dat mensen er een stukje door kunnen opleven.

De liedjes zijn ook elektronischer ingekleurd dan vroeger. Heeft dat te maken met het meer willen zijn dan 'het meisje met de gitaar', zoals we in oude interviews lazen?

Eefje De Visser: Toen ik nog geen vaste band had, schreef ik inderdaad alleen aan de gitaar. Toch had ik nooit het idee dat ik louter een singer-songwriter was. Ik hou überhaupt niet van labeltjes en bovendien wilde ik me eigenlijk ontworstelen aan de idee dat ik enkel in dat hokje pas. Zulke muziek doet me wel wat, maar ik luister even vaak naar rockbandjes en pure popmuziek. Ik denk wel dat die evolutie via ‘Het is’ en nu met ‘Nachtlicht’ op een organische manier gegaan is, hoor.

Die neiging naar popmuziek horen wij ook terug in de teksten. Mogen we zeggen dat die eerder fragmentarisch zijn?

Eefje De Visser: Ik heb gaandeweg gemerkt dat een afgerond verhaal vertellen voor mij niet meteen werkt. De wirwar die zich in mijn hoofd afspeelt en de dingen die rondom mij gebeuren, zijn nu eenmaal zelden afgerond. Daardoor komen ze ook zo in het liedje terecht (lacht). Het is bovendien gewoon veel fijner als liedjes een stukje mysterie meedragen, als er nog ruimte voor interpretatie is.

Heb je tijdens het schrijven klankborden?

Eefje De Visser: Nummers schrijven doe ik heel erg alleen. Ik ben dan zelfs erg eigenwijs: ik heb liever dat niemand er wat van zegt (lacht). Nee, ik denk dat ik vrij goed aanvoel wanneer iets goed genoeg is. Op het vlak van productie gebruik ik wel klankborden. Jacob van de Water, mijn gitarist, is tegelijk ook de producer. Sowieso heeft mijn band meer invloed gehad dan voorheen. Ten tijde van ‘Het is’ hebben we een live-sound ontwikkeld die veel energieker was dan die plaat eigenlijk was. Die vibe wilde ik zeker behouden, dus was het logisch dat zij een grotere rol bij de opnames kregen.

Je gaat binnenkort veel in België spelen. Bij het vorige album kon je in eerste instantie groeien als voorprogramma, tot je door Studio Brussel en Radio 1 opgepikt werd. We veronderstellen dat je dit keer de hoofdact bent?

Eefje De Visser: Inderdaad en eigenlijk weet ik nog niet goed wat te verwachten. In Nederland weet ik dat veel beter, terwijl het in België echt nog wat zoeken is. Met de vorige tournee deden we wel een paar shows op ons eentje. Vooral in de Roma in Antwerpen en tijdens de Gentse Feesten waren de reacties echt erg gaaf, dus het zou al heel wat betekenen als die lijn zou kunnen doorgetrokken worden (lacht).

Wij hebben er alvast het volste vertrouwen in! Dankjewel voor dit gesprek.

Foto: Rein Kooyman