De finalisten van Naft van Woord

Interview met De finalisten van Naft van Woord

Zaterdag vindt de finale van Naft voor Woord plaats in de Permekebibliotheek van Antwerpen. De wedstrijd richt zich op jonge schrijvers en performers, kortom iedereen die iets heeft met taal en teksten. In vier voorrondes selecteerde een professionele jury uiteindelijk acht finalisten. Zij geven zaterdag het beste van zichzelf, en wij belden hen op om te vragen wat hen ertoe had aangezet om hun kans te wagen op een podium en hoe deze ervaring hun schrijfroutine en stijl heeft beïnvloed. Ellen Kil zette iets op papier over zichzelf. 

Birgit Exelman

"Een vriend van mij had me aangespoord om me in te schrijven. Ik was al langer bezig met teksten schrijven en ik denk dat ik gewoon dat duwtje in de rug nodig had. Ik heb vroeger nog toneellessen gevolgd aan de muziekschool en ik heb ook op de universiteit aan theater gedaan, dan is er ook nog een voorstelling die ik met vrienden gemaakt heb. Dat was vrij amateuristisch allemaal natuurlijk (lacht). Vandaar dat deze wedstrijd mij ook aansprak, omdat ik kon schrijven én spelen, het geheel concept sprak mij aan.

Ik vond de wedstrijd heel leuk! Je doet het dan ook met mensen die dezelfde dingen leuk vinden, maar tegelijkertijd zijn het ook wel je concurrenten. Dat vond ik wel raar. Ik heb ook veel gehad aan de workshop; samen denken, analyseren, kijken hoe er nog meer afwisseling in intonatie en volume in de tekst gelegd kan worden… Dat was echt een leuke ervaring. Tijdens de voorronde had ik trouwens keihard de griep, ik stond een beetje los van alles wat er gebeurde. Maar dat had ook wel geholpen om mijn tekst kalm te kunnen brengen. Nu is het spannender!"

                                                   Birgit (c) Lisa Wuyts

Michaël Van Remoortere

"Misschien heb ik mij wel ingeschreven omdat ik heel slecht ben om mijn eigen teksten op het podium te brengen. Ik wilde mezelf uitdagen om beter te worden. Het was niet de eerste keer dat ik op een podium stond, ik had het al een paar keer gedaan met niet al te veel succes… Ik had van de jury in de voorronde dan ook het advies gekregen om héél erg aan mijn performance te werken. In de workshop had ik ook tips gekregen om mijn zenuwen onder controle te houden en hoe ik een connectie kon maken met het publiek. Het is voor mij nogal moeilijk om die mensen op zo’n directe manier binnen te laten.

Eigenlijk ben ik pas sinds mijn stage bij Jan Fabre echt gedisciplineerd bezig met schrijven. Ik schrijf al sinds mijn 16de, maar die stage was eigenlijk een soort tweede geboorte geweest; het is een heel beslissende gebeurtenis geweest in mijn leven tot nu toe. Ik heb daar echt on-voor-stel-baar veel geleerd over mezelf en over kunst. De afgelopen weken en maanden ben ik veel bezig geweest met mijn eerste theatervoorstelling en ik heb heel veel tijd gehad om aan mijn performance te werken. Ik hoop dat ik onbewust toch wat zaken daarvan meeneem naar de finale zaterdag en dat dat zijn vruchten zal afwerpen."

                                          Michaël (c) Lisa Deckers

Robin De Cnaep

"Ik ben ondertussen al even aan het schrijven, maar ik heb nog nooit op een podium gestaan met die teksten. Ik schrijf meestal prozateksten, die zijn ook niet echt gemaakt om op een podium gebracht te worden. Ik doe ook wel voor de ervaring mee, dit is een hele andere manier om met teksten om te gaan. Ik ben eigenlijk geen performer, ik ben een schrijver. En ik wilde toch eens zien hoe dat werkte, een tekst op een podium brengen. En in de voorronde bleek dat ik nog een hele weg af te leggen heb (lacht). Toen ik de anderen bijvoorbeeld slam poetry zag brengen, dacht ik dat ik me daar nooit mee zou kunnen meten. Maar ineens was ik dan toch door. Dat kon gewoon niet!

Ik heb ondertussen gesleuteld aan de nieuwe tekst die ik voor de finale geschreven heb. Ook de persoonlijke coaching heeft mij veel bijgebracht. Ik zit dit weekend ook eigenlijk in Frankrijk, maar ik kon speciaal terug af voor de finale. Ik weet niet of die reis afbreuk gaat doen aan mijn performance of niet gaat bijdragen. Heelhuids in Antwerpen geraken gaat voor mij de eerste stap zijn" (lacht).

                                              Robin (c) Bas Vinckx

Jill Marchant

"Ik doe mee omdat dat een manier is om een afspraak met mezelf na te leven. En die afspraak was: mezelf uitdagen. Ik schrijf al lang voor papier, voor een lezer, maar op een podium een tekst brengen, dat vond ik toch een serieuze uitdaging. Daar stuur je de tekst, in de eerste plaats al met je stemgeluid, met een bepaald gevoel in je stem, een timbre, een uitspraak. Ik vond altijd fijn aan papier hoe de lezer zelf emotie mocht voelen, en dat de schrijver dat niet stuurt. Ik vroeg mij af hoe ik dat op een podium zou doen.

Vorig jaar had ik ook meegedaan, met een tekst waarvan de jury vond dat ‘m een hoog David Lynch-gehalte had. Het was wel heel plezant, ik had onder andere een koffiemachine nagedaan op het podium. Die anderhalve minuut smaakte naar meer en dit jaar besloot ik dat ik ook nog andere dingen kon brengen, dus schreef ik een column. Ik vind dit een heel groot avontuur. Iedereen is gemoedelijk, sympathiek, de feedback van de jury doet je echt groeien. Ook al is het een wedstrijd, ik vind het heel belangrijk dat je elkaar als compagnon ervaart."

                                                  Jill (c) Bas Vinck

Margot De Ley

"Ik ben heel veel bezig met schrijven. Deze wedstrijd biedt veel zichtbaarheid en kansen, dus ik leek het me wel logisch om eens een tekst in te sturen. De laatste tijd focus ik me meer op theaterteksten en ik heb voor de wedstrijd speciaal een nieuwe tekst geschreven. Ik had al meegedaan met een eerdere editie maar nooit met een volledig nieuwe tekst. En ik was echt heel tevreden over de voorronde!

Het allerleukste tot nu toe was de coaching. Ik vind het leuk dat we gecoacht worden, niet vanuit de insteek ‘Je bent nog jong, je moet nog veel leren’ maar eerder het aanbieden van een extra paar ogen op je tekst en performance. Iemand die je blinde vlekken kan aanduiden. Ik had dus een nieuwe tekst geschreven voor de finale, maar we vonden allebei dat het er nog niet boenk op was. Toen hebben we samen gezocht en na een halfuur zaten we op de juiste trein en zijn we aan de afwerking begonnen. Nadien hadden we echt het gevoel van “alright, dit is het”."

                                   Arno en Margot (c) Jolien Roemendael

Arno Boey

"Ik zit op het conservatorium, soms krijgen we daar ook schrijfles en we worden ook aangemoedigd om met die teksten naar buiten te komen, niet enkel voor jezelf of voor vrienden, maar om er echt mee naar buiten te komen. Ik denk dat ik dus vooral meedoe om eens buiten mijn werkkamer te komen. Het was de eerste keer dat ik op een podium stond, en dat was vreemd maar fijn. Ik kende niemand bij de voorronde van Arendonk, ik had geen vrienden meegenomen om te komen supporteren. Dat voelde eerst wat ongemakkelijk, maar het werd heel fijn en het was ook leuk om te zien met welke stijlen de anderen bezig waren. Het grappige was dat het meisje (Margot) waar ik mee gecarpoold had, ook doorging naar de finale!

Bij de workshop had Dimitri me vooral geholpen met het schrijven van mijn tekst. Ik merkte dat ik vastzat in een vorm waar ik voor gekozen had, maar de inhoud was dan te weinig. We hebben er samen aan gewerkt om de kern naar voren te brengen. Het onderwerp van de tekst is gebaseerd op een tentoonstelling in het Fotomuseum, dus ik denk dat ik die foto’s ter voorbereiding nog wel eens opnieuw ga bekijken. En mijn tekst vanbuiten leren natuurlijk!"

Soukaïna Bennani

"Ik ben al een tijdje bezig met poëzie, maar dat was altijd voor mij persoonlijk. Ik durfde het delen met anderen of meedoen met wedstrijden. Het is eigenlijk begonnen door vrienden, die mij eens vroegen om wat voor te dragen ter entertainment en sindsdien was iedereen eigenlijk laaiend enthousiast en zeiden ze mij ook dat ik dat meer moest doen. Nadat ik voor het eerst op een podium gestaan had, had ik ook wel de smaak te pakken.

Tot nu toe vind ik de wedstrijd echt super! Het was allemaal heel onverwacht, het feit dat ik door mocht naar de voorronde was al een grote verrassing, want ik was bijna vergeten dat ik enkele gedichten had ingezonden. Het coachingmoment was ook een bron van inspiratie omdat ik er kennismaakte met andere stijlen en ze nu toch meer heb leren omhelzen. Ik vind dat ik nu meer durf. Ik kijk al een hele week uit naar zaterdag! Maar eigenlijk is de wedstrijd een extraatje, of je nu wint of niet, je hebt altijd nog die leuke ervaringen."

                                            Soukaïna (c) Lisa Wuyts

Ellen Kil

"Al jaren de pupil

Van grote auteurs en acteurs

Pianisten en andere connaisseurs

Is verliefd op luisterboeken

Sleurt je mee in de waanzinnigste hoeken

Van het menselijke brein

Waar eros en thanatos verbonden zijn

Luister naar dit tafereel

Uit moeders leven, rauw en reëel

Geen taboe wordt geschuwd

Heilige huisjes omver geduwd

Extreme emoties komen tot leven

Haar stem zal je ziel doorzeven"

                                               Ellen (c) Lisa Deckers