Bob Van Laerhoven

De Hot Shots van Bob Van Laerhoven

Debuteerde in 1985 met de roman 'Nachtspel', en schreef sindsdien meer dan twintig boeken, zowel in de fictie- als in de non-fictiesector. Heeft een drukke Boekenbeurs achter de rug. Hij won aan de start daarvan met zijn 'De wraak van Baudelaire' de Hercule Poirotprijs voor de beste misdaadroman van het voorbij jaar.

Boek
Malcolm Lowry, 'Onder de vulkaan'

In de jaren ’70 zag ik het Licht: ik zou mijn kostje verdienen met het schrijven over aliens die beschikten over tentakels waarmee ze ruimtebabes in nauwsluitende pakken achtervolgden. Een toenmalige vriend zag het anders: hij gaf me Bakoenin en Kropotkin, en leerde me de groten uit de literatuur kennen. 'Le grand roman' van de zatlap Lowry is een schrikwekkende afdaling in de ziel van een door drank en  dramatische liefde verdoemde consul onder de gepeperde Mexicaanse hemel.

Films
'Amores perros'

Na het zien van 'Amores perros' van González Iñárritu werd ik zo wild als een bokkende ezel en zette ik me achter de schrijftafel om 'De vinger van God', genomineerd voor de Hercule Poirotprijs in 2005, te schrijven. Met een gespierde stijl à la James Ellroy heb ik schaamteloos het vertelprocédé van Iñárritu gebruikt voor het schrijven van deze hardboiled misdaadroman. Als je pikt, moet je van de goeie pikken!

Muziek
Gotan Project, 'La revancha del tango'

Wow: bijzonder smaakvolle vermenging van dance en tango van een paar Parijzenaars en een oudere Argentijnse hidalgo. Sensueel, beheerst, omfloerst, een beetje dreigend. Donkere hartstochten, sluipende steegjes, loerende blikken, een beat als een gepassioneerde hartenklop: Gotan Project heeft het allemaal. Je kan er klassiek tango op dansen of de moderne fusionvormen. Maar vergeet sowieso je netkousen niet, dames.

Games & Tech
Monopoly

Kwatongen zeggen: schrijvers spelen veel met hun tingeling omdat ze geen tijd hebben om de neus buitenshuis te steken. Achterklap en leugens. Wij spelen met woorden. En in onze jeugd met Monopoly omdat dit het dichtst aanleunde bij onze verlangens naar gloriol, macht, bezit, en status. Ik wilde altijd de duurste straat in mijn klauwen krijgen, en mislukte grandioos omdat ik, verblind zijnde, links en rechts door andere spelers in de tang werd genomen.

Radio & tv
Terzake

Gluur alleen maar met scheve ogen naar de herhaling van Terzake en het journaal en soms naar Engelse humor op Canvas die mij beaat grinnikend of niet begrijpende muilen trekkend in de armen van het Zandmannetje blazen. Voor de rest geen gezeik met provincieshows, strontvervelende BV’s, irritante opgefokte quizzen, slimste muilentrekkers, halvegaren op het ijs, of uitvinders van een nieuwe schoenentrekker aan mijn hoofd. Het is mij immers dierbaar, hoe verweerd en grijs ook.

Theater
'Platform', NTGent

Altijd gedacht dat de provocerende romans van Houellebecq niet voor theater bewerkt konden worden. Johan Simons heeft mijn ongelijk bewezen. En hoe! In zijn 'Platform' gaan betaalde seks en maatschappijkritiek hand in hand met een messcherpe analyse van de westerse genotcultuur. Mét een donderende verwijzing naar de extremistische islam die scherp staat om ons te verzuipen in onze eigen zelfgenoegzaamheid.