Tyranny

Slechterikje spelen

Weinig games geven je de kans om in de voetsporen te treden van een personage dat tegen wil en dank bevelen uitvoert van een dictator. Door de Poetins en Trumps van deze wereld zou het spijtig genoeg wel eens een realistisch scenario kunnen worden. Obsidian Entertainment brengt daar dus nu verandering in met deze opvolger van de retro-RPG ‘Pillars of Eternity’. Ze kiezen weer resoluut voor het fantasy genre, zij het dan niet voor de gebruikelijke elfen-en-dwergen soort.

Je bent een Fatebinder, uitgekozen door Kyros, despoot van dienst. Als een soort rechter en beul tegelijk word je naar de Tiers gestuurd, het laatste land dat nog veroverd moet worden voor het rijk van Kyros. Zijn tegenstanders gebruiken nog bronzen wapens en zijn geen partij voor de ijzeren macht van zijn legers. In dienst van Kyros krijgt de speler daarmee dus de vrijgeleide zich te mengen in elke situatie die je tegenkomt, een gedroomde idee voor een RPG.

Ashe, archont van de oorlog, en de Stemmen van Nerat, archont van geheimen, zijn al aanwezig in het gebied. Beiden leiden ze respectievelijk de Disfavored en de Scarlet Chorus. De Disfavored zijn een klein corps van zwaargeharnaste strijders. Gehuld in hun paarse mantels en doodshoofdhelmen komen ze allemaal van hetzelfde gebied, gedisciplineerde broeders in de strijd. De Scarlet Chorus is het tegengestelde, een bloeddorstige massa die elke verslagen ziel aan hun rangen toevoegt. De gevangenen krijgen de kans om zich te bewijzen, alleen het recht van de sterkste geldt.

Maar de krijgsheren weigeren elkaar de eer om dit laatste stukje land in te nemen. Jij wordt er op uitgestuurd om te bepalen wie schuldig is aan dienstverzuim. Om een beetje gehoorzaamheid te garanderen moet je ook een magisch Edict uitvaardigen. Als de twee niet samenwerken om de rebellen te verslaan, sterft iedereen in het gebied. Voordat je in dit wespennest wordt gegooid, is er wel eerst een proloog. Deze bestaat enkel uit een kaart en tekst waarbij je keuzes maakt die de rest van het verhaal beïnvloeden. Het maakt dat het verhaal een deel van de saaie expositie verkort die meestal een probleem zijn voor fantasy.

Los van het verhaal is het spel vergelijkbaar met zijn voorganger, iets teveel gevechten maar dan wel in een verbeterde versie. Twee personages kunnen nu samenwerken om een soort super move uit te voeren. Nog een verbetering: handige verwijzingen in de tekst die je herinneren wie al die personages en facties weeral zijn, is een welgekome verbetering. Vooral als ze je herinneren aan je eerdere beslissingen in het spel die deze tekst hebben beïnvloed.

Een originele toevoeging aan de groeiende cataloog van retro-RPGs dus en eentje die ook niet eindeloos aansleept. Het zou daarom zeker eens de moeite zijn om het spel te herspelen. Je kan alle kanten uit met het verhaal, wie steun je en wat wordt je rol in deze laatste verovering van Kyros? 

Details Game
Developer: Obsidian Entertainment
Publisher: Paradox Interactive
Jaar:
2016
Genre:
RPG
Platform:
PC