Scythe

Een klepper van een spel

'Scythe' is het soort spel waar elke bordspelfanaat van gaat likkebaarden. De enorme doos, de mooie box art, een bedenker met een goed palmares: een mens zou van minder gaan kwijlen. Er was al langer een hype rond dit spel en die is begonnen met de zeer succesvolle kickstarter die vorig jaar liep. De naam Jamey Stegmaier zal daar zeker iets mee te maken hebben gehad. De spellen die al uitkwamen onder zijn naam zijn dan ook niet zomaar goed ontvangen. Bij zijn kickstarters hadden alle deelnemers hun dozen ook mooi op tijd, een uitzondering in het wereldje. 

Is het die hype dan ook waard? Wel, voor om en bij de tachtig euro mag dat eigenlijk wel. De vier kilo zware doos bevat een prachtige kaart, speelkaarten, kartonnen geld, houten speelstukken die arbeiders en gebouwen voorstellen en miniaturen in plastiek. Dat allemaal geïllustreerd en geïnspireerd door de artiest Jakub Ruzalski. Zijn retro futuristische schilderijen met robots te midden van pastorale landschappen zijn ideaal om deze eurogame wat wowfactor aan te meten. Je krijgt dus zeker waar voor je geld. Maar waar gaat het spel over? 

Elke factie heeft zijn eigen unieke hoofdpersonage als leider.

Het spel speelt zich af in een soort steampunk-versie van Oost-Europa toen de Pools-Russische oorlog uitgevochten werd rond 1920. Het thema ten spijt is het wel degelijk een rasechte eurogame, geen oorlogsspel. Het gebrek aan dobbelstenen is daar nog een bewijs van. Vechten heeft maar een zeer beperkt nut. Het gaat meer om je populariteit ten lande. Elke keer er door een gevecht arbeiders teruggedrongen worden naar een ander gebied, daalt de populariteit van de oorlogszuchtige factie. Die populariteit bepaalt in grote mate je punten op het einde van het spel, want ze worden vermenigvuldigd met het aantal objectieven dat je behaald hebt. De eerste speler die zes objectieven behaalt, beëindigt het spel. Het zorgt er ook meteen voor dat een complex spel als dit toch maar twee uurtjes in beslag neemt. 

Een van de gebeurteniskaarten die je willekeurig trekt bij het verkennen van het spelbord met je hoofdpersonage.

Om de herspeelbaarheid te verzekeren heeft elke factie een verschillend zijbord met speciale vaardigheden. Een tweede bord waarop je acties kiest, is er in vijf verschillende uitvoeringen, waardoor elk spel totaal anders gespeeld moet worden. Elke speler die erin slaagt om naar de mysterieuze fabriekstad in het midden van het bord te reizen met zijn hoofdpersonage, krijgt nóg een extra actieveld. Voeg daar nog eens de kaarten bij die je verschillende keuzes geven en het is duidelijk dat we nog even zoet zullen zijn met strategieën uitproberen!

Een van de vijf borden met acties. Ieder bord heeft een andere indeling met verschillende kostprijzen voor dezelfde acties.

Details Game
Publisher: Stonemaier games
Jaar:
2016
Genre:
Boardgame