NaissanceE

Stille reflecties

Zijn games kunst? Als we ontwikkelaar Limasse Five mogen geloven in elk geval wel. Hij beschrijft NaissanceE als een 'filosofische trip en artistieke ervaring’.  Bundels licht die strakke zwart-witte schaduwpartijen laten bewegen, zijn zo geplukt uit het werk 'Building' van de Belgische kunstenares Anouk De Clercq. De megastructuren waarin je verdwaalt, zijn dan weer geïnspireerd door de manga 'Blame!' van Tsutomu Nihei.

We ervaren deze beklijvende eenzame wereld door de ogen van Lucy. Haar naam en geslacht kennen we alleen maar omdat het vermeld wordt in het begin van het spel met het eenvoudige zinnetje ‘Lucy is lost’ en het constante gehijg als je sprint. Dat hijgen geeft niet alleen een claustrofobisch tintje, je ademcontrole wordt ook gestuurd door gelijktijdig te klikken met de linkermuisknop wanneer er een wit cirkeltje verschijnt in het midden van het scherm. Kan je de ritmiek niet volgen, dan vertraagt Lucy en klinkt ze buiten adem. De rand van het scherm kleurt dan wit en rood als je gewond bent. Meer user interface is er niet, zodat je maximaal ondergedompeld bent in de mysterieuze setting. 

De gameplay is op te splitsen in het verkennen van grote levels, lichtpuzzels en oldschool platforming. Bij die laatste is snelheid essentieel en we moesten constant opnieuw en opnieuw proberen om het hindernissenparcours in de vingers te krijgen. Het automatisch opslaan, gebeurt lang niet vaak genoeg, wat ook bijdraagt aan de frustratie. We vinden het een beetje raar om deze elementen toe te voegen in een spel waarin kunst en filosofie centraal staan, maar het verdubbelt natuurlijk wel gemakkelijk de vrij korte speelduur van een paar uur. 

De ontwikkelaar haalde naar eigen zeggen zijn inspiratie bij het spel Portal van Valve voor de lichtpuzzels. Verplaatsbare lichtpunten maken een speciaal materiaal ondoordringbaar zodat je niet alleen obstructies kan verwijderen, maar ook nieuwe platformen kan creëren. Een glimmend zwart materiaal dat afgestoten wordt door licht, zorgt soms ook wel eens voor de oplossing. De puzzels variëren sterk van moeilijkheidsgraad, maar we konden ze best smaken als een welgekomen afwisseling met de moeilijke die and retry-segmenten.

De enorme brutalistische structuren verkennen, is zonder twijfel het hoogtepunt van het spel. Meermaals gebeurde het dat we verloren liepen om daarna via een totaal andere weg de uitgang te vinden. De immensiteit van deze niveaus creëren een wonderlijke sfeer vol anticipatie voor wat je allemaal kan vinden. Moderne meditatieve muziek versterkt dit gevoel nog meer. Zeker een aanrader voor de gamer die op zoek is naar iets origineels.

Details Game
Jaar:
2014
Genre:
Platform, puzzle, Action
Platform:
PC