HyperX Cloud Revolver S

Klinkt goed én niet roze

Onze vorige headset van HyperX, de Cloud II, scoorde punten voor value for money: voor minder dan honderd euro had je een zeer complete headset. Enkel de microfoon stelde teleur. Nu heeft HyperX een nieuw topmodel: de Cloud Revolver S. Een strakker design, daar komt de naam ook vandaan, en betere geluidskwaliteit zouden ons moeten overhalen om de extra euro’s neer te tellen.

Zoals de naam doet vermoeden is de Cloud S geen rechtstreekse opvolger van de Cloud II. Er is ook een Revolver zonder S, maar erg veel verschil is er niet tussen die twee: de S onderscheidt zich door de USB-geluidskaart met virtuele surround sound en drie instelbare geluidsprofielen. De Cloud II heeft dit ook (maar wel zonder de geluidsprofielen), de gewone Revolver niet. Het is een leuke feature, maar de nieuwe bediening heeft ook een nadeel: het volume stel je in met een wieltje aan de rand. Als je de bediening niet op de juiste plaats legt, kan het wieltje weleens ergens tegen zitten, waardoor je volume plots de hoogte of de laagte in gaat. Een systeem met knoppen zoals bij de Cloud II vonden we beter.

Verder hebben we geen klachten qua design: het frame is van metaal, met plastic stukken erbovenop en de oorkussens zijn van nepleer. De hoofdband werkt elastisch, en past zich automatisch aan aan je hoofd. Een groot pluspunt voor ons: je moet niet meer klooien met de maat, de band zet zich sowieso op de goede hoogte. Dat zorgt ervoor dat de headset zeer comfortabel op je hoofd rust, waardoor hij geen pijn gaat doen na hem lang op te hebben.

Ook van het geluid zal je geen hoofdpijn krijgen: de kwaliteit is dik in orde. De bastonen zijn sterk, maar de tasten de kwaliteit van de mid- en hoge tonen niet aan. Waar de Cloud II een zoemgeluid had bij stiltes is dat bij de Revolver S totaal verdwenen. Je kan de Revolver S ook gewoon loskoppelen van de USB-geluidskaart om hem aan je smartphone of controller aan te sluiten. Muziek luisteren behoort zeker ook tot de mogelijkheden. De virtuele surround sound is een gimmick, het klinkt nog altijd niet écht, maar het effect kan leuk zijn, al merken we er niet heel veel van in games.

Een headset moet ook een (goede) microfoon hebben, en op dat vlak scoorde de Cloud II minder goed. Jammer genoeg kan de Revolver S dat niet goedmaken, ook deze micro klinkt weer zwak. Het geluid ervan is vaag, je klinkt alsof je met een neusverkoudheid door een heel goedkoop toestel praat. Voor de prijs van de Revolver S hadden we beter verwacht. De verwijderbare microfoon geeft de hoop dat je een andere in de plaats kan steken, maar helaas: de vorm van de aansluiting zorgt ervoor dat andere 3,5 mm-kabels er niet in passen. Of het met een passende vorm zou werken weten we niet.

De Cloud Revolver S is een waardige opvolger van onze roze Cloud II geworden. Dankzij het strakke uiterlijk durven we er nu zelfs mee buitenkomen. Het probleem is dat de grote troef van de Cloud II, zijn voordelige prijs-kwaliteitsverhouding, bij de Revolver S is weggevallen. Qua geluid en comfort is het een heel goede headset, maar de micro is zwak en de meerwaarde tegenover de gewone Revolver is miniem. Als je die virtuele surround sound echt wilt (of als de ingebouwde geluidskaart van je PC ondermaats is) kunnen we hem aanraden, maar anders is de gewone Revolver misschien een betere keuze. Is je budget nog wat kleiner? De Cloud II staat nog altijd zijn mannetje voor weinig geld.

Details Tech
:
Jaar:
2017
Genre:
Headsets
Platform:
PC / PS4 / Xbox One