First Impression: ReCore

Zelda meets Metroid

Wanneer de aarde geteisterd wordt door een dodelijk virus besluit de mensheid op zoek te gaan naar andere bewoonbare planeten. Men besluit een groot aantal robots naar Far Eden te sturen met als doel deze planeet bewoonbaar te maken. Nadien worden de eerste kolonisten richting ginder gestuurd. Joule Adams is een van hen. Bij haar aankomst op Far Eden blijkt echter dat niet alles verlopen is zoals verwacht. De geplande werken zijn niet allemaal uitgevoerd en de robots hebben zich blijkbaar tegen de mensheid gekeerd. Samen met haar trouwe robothond Mack gaat Joule op zoek naar andere kolonisten en zoekt ze uit wat er nu echt gebeurd is op de planeet. 

De wereld van 'ReCore' bestaat voornamelijk uit een grote woestijnvlakte, met hier en daar een verborgen dungeon. Vergelijk het een beetje met een overworld uit een ‘Zelda’-spel, maar dan met het ‘alleen op de wereld’-gevoel uit de ‘Metroid’-spellen. In de game moet je vooral op zoek naar die dungeons om ze te onderzoeken. En daar schuilt meteen het grootste minpunt. Wanneer je van de woestijn naar zo'n ondergrondse ruimte gaat (of omgekeerd) krijg je enorm lange laadtijden voorgeschoteld. We overdrijven niet als we zeggen dat we soms minutenlang moesten wachten alvorens we verder konden spelen. En hoewel alles zeer sfeervol op het scherm wordt getoverd zijn de graphics toch echt niet van die aard dat ze zo'n lange laadtijden rechtvaardigen.

Maar goed, wanneer je dan eindelijk verder kan, krijg je wel een spel dat een perfect evenwicht vindt tussen platform-elementen en keiharde actie. 'ReCore' gebruikt daarvoor een leuk vechtsysteem. Zowel je wapens als de vijandelijke robots die je tegenkomt bestaan uit verschillende kleuren. Slaag je erin om een robot aan te vallen met het wapen van dezelfde kleur dan zullen je aanvallen meer effect hebben. Aangezien je regelmatig wordt aangevallen door hordes robots die allen een andere kleur hebben, is het belangrijk om de juiste robots aan te vallen en tijdig van wapenkleur te veranderen. Een geweldig vermakelijk, maar toch zeer eenvoudig systeem. Bizar dat we dit in het verleden nooit eerder zijn tegengekomen. Met uitzondering van het Gamecube-spel 'Ikaruga' dan, al werkte dat toch nog net iets anders. 

Samengevat kunnen we op dit moment zeggen dat we ons prima vermaken met 'ReCore'. De enorm lange laadtijden zijn wel een serieuze domper op de speelvreugde, maar voorlopig nemen we dat er nog wel bij. Als de rest van de game even vermakelijk blijft en de levels voldoende gevarieerd blijven, is dit een echte topper. De toekomst zal het uitwijzen.

First impression
'First impression'-reviews zijn enkel gebaseerd op de eerste indrukken van maximaal vijf speluren. Benieuwd naar de volledige review? Hou zeker onze website in de gaten, of schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief via het invulveld op deze pagina!

Details Game
Publisher: Microsoft Game Studios
Jaar:
2016
Genre:
Action-adventure
Platform:
Xbox One / Windows 10