DarkMaus

Geen grijze muis

Als er aan één iets geen gebrek is in de game-industrie, dan is het wel aan games met 'Dark' in de titel. Na 'Darksiders', 'The Darkness', gewoon 'Dark' of 'Dark Void', is er nu 'DarkMaus'. Als we je erbij vertellen dat 'DarkMaus' een razend moeilijke RPG is, weet je meteen ook naar welke 'Dark'-titel 'DarkMaus' het meest neigt: 'Dark Souls'. Met muizen. En top-down.

Indie-games doen er vaak goed aan om zich op één aspect te focussen. 'DarkMaus' daarentegen wil zowel aardbei-, vanille- als chocolade-ijs serveren. Meng dat allemaal door mekaar en je krijgt een goedje dat zeker eetbaar is, al was enkel een bolletje vanille beter geweest. De combat is zeer degelijk, er komt zowel tactiek als behendigheid bij kijken. Visueel is op 'DarkMaus' ook niets aan te merken. Het ziet er even goed uit als een game gemaakt door één persoon er kan uitzien. Beide elementen waren al voldoende geweest voor een sterke game.

Het probleem zit hem in het verhaal. 'DarkMaus' begint heel mysterieus en voorspelt op narratief vlak veel goeds. De allereerste NPC die je tegenkomt smoort al die goede hoop volledig in de kiem. Een witte muis genaamd Anna vertelt over haar dorp en haar vermiste vader. The usual dus. Er is veel moeite gedaan om DarkMaus neer te zetten in een uitgebreid universum met ingewikkelde namen. Helaas is de maker dat universum vergeten te bevolken met interessante personages. Van de protagonist moet het ook niet komen. In sommige gevallen is geen verhaal beter dan een generisch verhaal.

Nee, 'DarkMaus' moet het vooral hebben van de gameplay en daar kan wat over gezegd worden. Net als de 'Dark Souls'-serie is 'DarkMaus' onvergeeflijk. Elk klein foutje wordt genadeloos afgestraft. Hou dus altijd een extra controller bij de hand, voor als je uit frustratie je bakje door de ruit gooit. Dit soort moeilijke games durven wel eens oneerlijk te worden, maar 'DarkMaus' slaagt erin om die grens niet te overschrijden. Wanneer je het loodje legt, en dat zal je, is het meestal je eigen dikke schuld. Daarvoor alleen al verdient de maker een pluim.

Games als 'DarkMaus' pakken soms uit met een innovatief gameplay-element. Dat is er, ondanks de gelijkenissen met 'Dark Souls' wel degelijk. Bij je onvermijdelijke dood staat er een schaduw (later meerdere) op om revanche te nemen op je vijand. Deze 'ghost allies' vergezellen je echter niet naar boss fights. Daar krijg je alleen op je donder. DarkMaus is niet voor watjes, wel voor liefhebbers van de keiharde Souls games. Met spijt in het hart moeten wij toegeven dat we niet voorbij de gifspuitende schorpioen zijn geraakt. Zoek niet naar de easy mode, die is er niet.

Details Game
Publisher: Daniel Wright
Developer: Daniel Wright
Jaar:
2016
Genre:
Action RPG
Platform:
PC (Steam)