Call of Cthulhu: the wasted land

Kosmische horror in '14-'18

H.P. Lovecraft is vandaag al 77 jaar dood, maar zijn horrorverhalen worden nog geregeld tot leven gewekt. Red Wasp Design baseerde zich daarvoor op het pen-en-papier rollenspel 'Call of Cthulhu' dat op zijn beurt weer gebaseerd is op het gelijknamige kortverhaal over het titanische wezen dat opdoemt uit de oceaan. In 'The wasted land' manifesteert Cthulhu zich daarentegen op iets subtielere wijze. De modderige loopgraven van de Eerste Wereldoorlog worden zo het toneel van een combinatie van kosmische horror en een oorlogsverhaal. Een groepje Britse soldaten komt namelijk een cultus op het spoor met snode plannen. Het verhaal 'The reanimator' van Lovecraft speelt hier een zijdelingse rol. Nogmaals zombies opvoeren als kanonnenvoer kan weinig origineel lijken, maar de kenners onder ons beseffen dat wijlen Lovecraft een van de trendsetters was en het hier dus wel degelijk op zijn plaats is.

Het idee is magnifiek en ligt ons na aan het hart maar we kunnen onze spijt niet onderdrukken dat dit weer maar eens een iOS port is met oppervlakkige gameplay en magere graphics tot gevolg. Er zijn negen lange missies waarin je het ene objectief na het andere moet bereiken door middel van turn based gevechten vanuit een isometrisch perspectief. We vloekten hierbij meermaals op het volgende doel als het ons weer maar eens in een onfaire situatie gooide die we niet konden voorzien.

De 'Groote oorlog' vormt zeker een originele achtergrond voor tactische gevechten. Je kan schuilen in loopgraven en gasmaskers zijn nodig om door gaswolken te bewegen. Je krijgt zelfs de optie om vanaf de heup te schieten of voor een pak meer actiepunten nauwkeuriger te mikken door het geweer op de schouder te leggen. Misschien wat muggenzifterij maar de Duitsers zijn wel fout uitgerust met Brits wapentuig. Net zoals in het origineel wordt ook de geestelijke gezondheid van je mannen bijgehouden. Spijtig genoeg fungeert dit alleen als een alternatieve soort levenspunten en verandert het gedrag van je soldaten niet permanent zoals het eigenlijk hoort. Even een boek over psychoanalyse raadplegen en je troepen voelen zich weer helemaal beter.

We vonden zelfs dat je soldaten gek laten worden een goede strategie kan zijn in een benarde situatie. Ze lopen dan de kans maniakaal de vijand te lijf te gaan in de vorm van extra actiepunten. Tussen de missies in krijg je een saai maar functioneel scherm voorgeschoteld waarin je met cash en ervaringspunten je soldaten kan verbeteren. Broodnodig, want je soldaten beginnen met gruwelijk slechte scores. We vragen ons eigenlijk af hoe ze het ooit overleefd hebben op het front. We vinden het eigenlijk vooral spijtig dat de makers zich baseren op een rollenspel en het dan uitsluitend houden bij gevechten.

Technisch gezien zijn er zeker ook wat mankementen geslopen bij de overdracht naar PC. We hadden bijvoorbeeld grote moeite met de juiste schermresolutie te kiezen zonder het spel te laten vastlopen. Muisklikken werden ook vaak niet goed geregistreerd. Aan de plus zijde hebben we vijf extra gratis missies waar wel voor betaald moest worden bij de originele release. Deze tonen een deel van het verhaal vanuit het standpunt van de slechteriken. Spijtig genoeg draag je hier geen soldaten over van missie tot missie en krijg je dus ook niet de kans om ze te verbeteren. Voor de echte fans is 'The wasted land' eigenlijk vooral een goede manier om verder te kunnen dromen over toekomstige pc-games gebaseerd op Lovecraft zijn werk met iets meer diepgang.

Details Game
Publisher: Red Wasp Design
Jaar:
2014
Genre:
strategy, Indie
Platform:
PC