Armikrog

Kleigoed? Niet echt!

Pencil Test Studios doet in 'Armikrog' een eigenaardigheidje dat nooit eerder werd vertoond in videospelletjes. Met klei — en dus niet met pixels — kneden en boetseren ze de aan hun brein ontsproten buitenaardse gamewereld. Stop-motion-technieken blazen leven in de buitenissige schepsels die het landschap bevolken. Het resultaat is een — let even op! — stop-motion point-and-click avonturenspel: gewapend met een cursor bestuur je jouw plasticine personage, sla je een babbel met andere wezens en verzamel je voorwerpen om raadseltjes op te lossen.

Het compleet van de pot gerukte verhaal doet ons vermoeden dat de makers meer gebruikten dan plasticine — of het moet een of ander toxisch ‘made in China’ spul zijn. De rust op Ixen, een planeet in een melkwegstelsel far far away, is flink verstoord wanneer de energiebronnen blijken opgesoupeerd. Ixens wijze oude mannen sturen drie astronautenbroers uit om P-Tonium te zoeken. Dat goedje herbergt immers voldoende fut om de kleikluit draaiende te houden. Maar ramp o ramp! Twee ervan komen gruwelijk aan hun eind. En Tommynaut, broer nummer drie, crasht met huisdier Beak-Beak op dwergplaneet Spiro-5. 

Wat volgt is een stop-motion filmpje vol absurde hilariteit. Tommynaut en Beak-Beak ontsnappen Inspector Gadget-gewijs aan de tong van een vieroogig gedrocht met drie rijen tanden. Hun enige uitweg is een met ijzeren pinnen versierde toegangspoort naar een vreemd uitziende toren. Niet echt uitnodigend, maar beter dat dan eindigen als een toetje voor monsters. De toren is de setting van hun ‘Escape from Spiro-5’ avontuur. Toon gezet denk je dan… 

Jammer dat je het hoogtepunt van het verhaal al achter de — drie rijen? — kiezen hebt. Vanaf nu sluimert de rest van het vage plot wat op de achtergrond. Er is geen spanningsboog, geen drama… En van de plat neergezette übervijand doe je  zeker niet in je broek. Tot slot is het occasioneel tussenfilmpje een al te korte flashback naar de magie van het begin. Enkel geweldige gameplay kan 'Armikrog' nog redden…

Helaas pindakaas! Enkele puzzels doen je wenkbrauwen fronsen tot aan dat zalig verlossende Eureka-moment. Het overgrote deel moddert echter aan in doelloos ronddolen, warrige info van vreemde creaturen verzamelen, aan hendels trekken en tegeltjes verschuiven… tot toevalligerwijs alle puzzelstukjes als een deus-ex-machina in elkaar lijken te vallen en je het verhaal weer kan verderzetten. Tenminste, als je dat nog wilt…

Details Game
Jaar:
2016
Genre:
Point and click avonturenspel
Platform:
PC / PS4 / Xbox One