Wij

Seks, sensatie en verder niets

De verfilming van Elvis Peeters’ roman geeft het begrip ‘artistiek naakt’ een nogal holle betekenis. Met zomers zwoel camerawerk schuwt regisseur René Eller de pornotaferelen niet, maar enige vorm van betekenis is ver zoek. Gratuit is de film nooit, aangenaam om naar te kijken evenmin. Laten we hopen dat niet alle pubers zo verknipt zijn.

In een klein boerendorpje aan de Belgisch-Nederlandse grens zit een groepje van acht jongeren zich stierlijk te vervelen. Zoals bij veel vriendengroepen leidt dit tot kattenkwaad, al neemt het hier wel héél extreme vormen aan. Ze springen op elkaar als hitsige konijnen, mishandelen dieren en voor wat extra zakgeld zetten ze een prostitutiebedrijfje op.

Ondanks die controversiële plotlijn, ziet alles er nogal opgepoetst uit. Het camerawerk wil pittoreske landschappen schilderen, al contrasteert dit enorm met wat de jongeren allemaal uithalen. Geloof ons, iemand die een Ipod in haar schaamstreek laat verdwijnen, zie je (hopen we) niet elke dag. Die twee uitersten weten zich nog te balanceren op de enorm dunne verhaallijn, maar het is het taalgebruik dat het kleinste beetje geloofwaardigheid de dieperik in sleurt. De vertelstemmen lijken je een les in welbespraaktheid te geven terwijl de jongeren op het scherm de ene scheldtirade na de andere uit hun strot duwen.

De ene scène is nog verknipter dan de andere, wat alleen maar meer bewondering voor de jonge acteurs naar boven brengt. Ze spelen met zo’n sprekend gemak dat je haast vreest dat ze gewoon zichzelf spelen. Vooral de afgunst die Aimé Claeys oproept, is wonderbaarlijk. Waar al die woede bij hem vandaan komt, weten we niet. Dat komen we namelijk over geen enkel personage te weten.

Als je ons nu zou vragen waarover de film precies gaat, dan moeten we met het schaamrood op de kaken bekennen dat we het niet weten. Los van de seks, enkele onbenullige liefdesverhoudingen en wat intriges is de film een hol vat, dat voorbij alle sensatie niets weet bij te brengen.

Details Nu in de zalen
regisseur: Rene Eller
Acteur(s): Tijmen Govaerts, Axel Daseleire, Aimé Claeys, Barbara Sarafian
Jaar:
2018
Speelduur:
100 min.