The Salesman

Alweer uitmuntend

Hij is nog maar een aantal jaar geleden definitief doorgebroken, maar toch wordt Asghar Farhadi al een beetje vanzelfsprekend genomen in het filmmilieu. ‘Alwéér een gelaagd, rijk geschreven en briljant geacteerd karakterdrama dat met humanistische precisie naar de menselijke ziel peilt! What else is new?’ kan je hier en daar al iemand horen morren. 

Het klopt dat Farhadi ook in ‘The Salesman’ niet het torenhoge niveau van ‘A Separation’ haalt, maar welke film doet dat wel? Met dat hartverscheurende meesterwerk schreef Farhadi simpelweg één van de beste scenario’s uit de filmgeschiedenis, een tour de force met rijk gelardeerde personages en een empathisch vernuft dat maar weinigen hem nadoen. Zo is hij gedoemd om zelfs met een uitstekende film als ‘The Salesman’ een beetje in de schaduw van zijn vroegere succes te vertoeven.

Farhadi plaatst ons ditmaal recht in de schoenen van Emad (Shahab Hosseini), die samen met zijn vrouw noodgedwongen naar een ander appartement moet verhuizen. Blijkt dat de vorige huurster al eens mannelijke klanten over de vloer had, en één van die klanten dringt op een dag het appartement binnen en randt Emads vrouw aan. Zijn vrouw wil het voorval het liefst vergeten, maar Emad wordt verteerd door wraakgevoelens en gaat op zoek naar de identiteit van de aanrander.

Met die opzet maakt Farhadi zijn sociaal-realistische versie van de klassieke wraakthriller. Maar in het universum van de fijngeslepen humanist, zijn, zoals geweten, geen slechte mensen te vinden: alleen mensen die met de beste bedoelingen foute beslissingen nemen. Dat geeft ‘The Salesman’ een wrang en menselijk angeltje mee dat de meeste wraakthrillers net ontberen: het ietwat ranzige aspect waarbij we als kijker worden geacht te applaudisseren voor vigilantes (een wederkerend kenmerk van het genre) zal je hier niet terugvinden. In ‘The Salesman’ verdient iedereen, zelfs een aanrander, een mespuntje empathie en waardigheid.

Ook zouden we graag komaf maken met het cliché dat Farhadi ‘verfilmd toneel’ maakt. Wie niet ziet dat zijn fijnzinnige mise-en-scène tevens een masterclass is in hoe het in beeld brengen van machtsverhoudingen tussen personages, zou simpelweg niet over film mogen schrijven.

Toch staat ook ‘The Salesman’ niet op het niveau van ‘A Separation’. Zo voelt de derde akte van de film wel een beetje lang uitgesponnen en overvol aan, met hier en daar al eens een personage of plotwending te veel. Maar tot dan toe, heb je wel alweer een gelaagd, rijk geschreven en briljant geacteerd karakterdrama achter de rug. What else is new?

Details Nu in de zalen
Regisseur: Asghar Farhadi
Jaar:
2016
Speelduur:
123 min.