The Room

Freudiaanse psycho-horror

Kevin Janssens is na D'Ardennen aan een internationale opmars bezig. In 'The Room', zijn vierde buitenlandse film in twee jaar tijd, speelt hij Matt, een schilder-tekenaar die samen met zijn vriendin (rol van ex-Bondgirl Olga Kurylenko) vanuit de stad naar een oud landhuis op het platteland verhuist. Hun nieuwe stek heeft een opknapbeurt nodig, maar is verder groot en sfeervol, dus het duo is enthousiast.

Bij het wegtrekken van oud behangpapier ontdekt Matt een verborgen kamer die een wel heel bijzondere eigenschap blijkt te hebben: elke materiële wens die je er doet, wordt werkelijkheid. Een fles champagne? Check. 10 000 euro? Check. Een miljoen euro? Check. Een Van Gogh. De Mona Lisa... Al snel baadt het koppel (zowel letterlijk als figuurlijk) in weelde en leeft erop los. Tot de ennui toeslaat. Alles gaat vervelen, en Kate's diepste wens blijkt toch wel haar onvervulde kinderwens... 

Typisch dat het natuurlijk weer de vrouw is die de onvervulde kinderwens moet hebben. Een beetje een zwakke keuze van regisseur Christian Volckman die eveneens het scenario schreef. Dertien jaar na zijn debuut met 'Renaissance' is hij met 'The Room' aan zijn tweede langspeler toe. Door alles in en rond dit mysterieuze landhuis te situeren, creëert hij een huis clos-sfeer waarbij zijn hoofdrolspelers ten volle kunnen schitteren. Janssens en Kurylenko nemen hun rol ter harte en dragen de film, hoewel Volckmans hen niet altijd even gelijkwaardig behandelt en hen daarbovenop weinig diepgang geeft.

Qua plot weet Volckmans zijn beperkte vertrekpunt wel verrassend uit te bouwen van romantisch, naar spannend en dramatisch. Je bent benieuwd naar hoe het verder gaat. Alleen spijtig van het einde, waar de film geheel uit de bocht vliegt en de campy toer op gaat. Er wordt beweerd dat Franstaligen graag dweepen met de psychologische theorieën van Freud, en stereotype bevestigt Volckman resoluut met deze film. Het is moeilijk hier veel over te zeggen zonder spoilers prijs te geven, maar het einde van deze film maakt dat we ons echt afvragen wat een vrouwelijke regisseur met dit script aangevat zou hebben. 

Details Nu in de zalen
Speelduur:
90 min.