Public enemies

'Halfweg Robin Hood'

Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard (Oscarwinnares voor 'La môme')… genoeg mooie namen om je naar de cinema te lokken. En dan spreken we nog niet over de man achter de camera: Michael Mann, die ons al pareltjes als 'The insider' en 'Heat' schonk. Toch is 'Public enemies' een lichte tegenvaller geworden.

Er valt veel lovends te zeggen over de visuele klasse van Mann, maar net als bij 'Miami vice' is het verhaal erg zwak. John Dillinger, bankovervaller pur sang, is een Amerikaanse icoon door de tijd waarin hij leefde (de depressie van de jaren 30), maar zijn verhaal wordt in wezen niet anders dan verteld dan 'Bonnie & Clyde' of 'Butch Cassidy and the Sundance Kid'. Sympathieke slechteriken die achtervolgd worden door de minder sympathieke ijzeren arm der wet. Eén dialoog waarin Billie (Marion Cotillard) Dillinger vertelt dat ze er ‘op het einde’ niet wil bij zijn, is als het ware letterlijk overgenomen uit 'Butch Cassidy'.

De enige dynamiek die erbij komt, is dat Dillinger uit de gevangenis kon ontsnappen na opgepakt te zijn, maar het voegt in feite weinig waarde toe. Dillinger is, zoals in die grap uit 'Blackadder', ‘half-way to being the new Robin Hood. - Why only half-way? Well, he steals from the rich, but he hasn't got round to giving it to the poor yet.’ Er zit in feite weinig body aan het personage. De flik die 'm moet oppakken (Bale) is boeiender maar krijgt nauwelijks speeltijd. Bale, Depp en Cotillard acteren goed, maar met een scenario dat zo goed als geen cols kent, krijgt dat acteertalent veel te weinig ruimte. Er zijn trouwens enkele scènes waarin Mann zijn soundtrack (niet de songs) nogal pathetisch laat aanzwellen, wat echt niet marcheert.

Imponerend zijn de bankovervallen zelf en de shoot out aan de blokhut. In een soort clair-obscur, met flikkerende geweerschoten worden de gangsters opgejaagd door een soort opgefokte FBI (de 'G-men'). Het einde is – helaas – voorspelbaar. Qua beeldvorming doet het wat aan De Palma denken. Michael Mann is altijd de moeite om op groot scherm te zien, maar deze 'Public enemies' mist veel cachet.

Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard (Oscarwinnares voor 'La môme')… genoeg mooie namen om je naar de cinema te lokken.

Lees de volledige review »
Details Nu in de zalen
Regisseur: Michael Mann
Acteur: Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard
Jaar:
2009
Speelduur:
140 min.

2-Disc Special Edition

Vak-mann

Zelfs als je de film niet zo geweldig vond, kun je toch nog steeds erg genieten van de blik van een vakman als Michael Mann op zijn eigen werk. Op de audiocommentaar van 'Heat' moest je meer dan een decennium wachten, maar de audiocommentaar van 'Public enemies' krijg je enkele maanden na de passage in de bioscoop al op het eerste schijfje van deze dvd-release.

Mann vertelt met zijn sappig accent hoe en met welke insteek hij aan de film begon. Hij wou vooral schetsen hoe iemand als Dillinger, die jarenlang in de gevangenis had gezeten, weer went aan het dagelijkse leven en de maatschappij die uiteraard niet is blijven stilstaan. De kijker wordt mee geïnviteerd op de roetsjbaan van Dillingers leven. Hilarisch hoe Mann vertelt dat hij Johnny Depp voor het eerst (zoals zovelen) in '21 Jump Street' zag en toen al merkte dat er achter die donkere ogen iets onuitspreekbaars zat: het je ne sais quoi van de grote acteur.

Ook Christian Bale als method man krijgt uiteraard veel complimenten. Mooi hoe Mann vertelt dat hij bij élke acteur en actrice die in de film zit trots is dat hij met hen heeft samengewerkt.

De audiocommentaar is de heerlijke hoofdbrok van deze extra's en raden we je zeker aan. De rest - 'Larger than life: Adversaries' (10:16),  'Michael Mann: Making 'Public enemies'' (20:29), 'Last of the legendary outlaws' (8:41), 'On Dillinger's trail: The real locations' (9:45), 'Criminal technology' (9:38) - zijn lekkere toetjes waar we zeker 'Making 'Public Enemies'' van willen naar voren schuiven. Al is het maar om al dat perfectionisme van Mann in volle werking te kunnen zien.

Titel: Public enemies
Jaar:
2009
Ondertitels:
Nederlands
Audiotrack:
Engels Dolby Digital 5.1
Formaat:
16:9 Anamorphic

Reageer