The Polar Express

Robert Zemeckis is net als Star Warsman George Lucas en lord of the rings, Peter Jackson, één van de regisseurs die vaak de grenzen van wat technisch mogelijk is in films probeert af te tasten. Denk maar aan zijn 'Back to the future'-trilogie en 'Who framed Roger Rabbit'. Met 'The Polar Express' is dat niet anders. Daarmee pionierde hij in 2003 om een animatiefilm op basis van geregistreerde bewegingen van een acteur in elkaar te boksen.  Die acteur was bovendien niet de minste: Tom Hanks. Hij nam ook het initiatief om dit verhaal van Chris Van Allsburg in een animatiefilm te gieten. Vraag is of het sop de kool wel waard is.

In 'The Polar Express' zien we een jongetje het geloof in de Kerstman verliezen. Hij wil wel dat het waar is, dat de roodwitte dikkerd écht bestaat, maar alles wijst in tegengestelde richting. Tot op een nacht zijn kamertje ondersteboven trilt en er voor zijn huis een immense trein tot stilstand komt. De Polar Express komt hem oppikken voor een tochtje naar - jawel - de Noordpool, waar de Kerstman woont. Het zou het begin moeten zijn van een geweldig avontuur. Jammer dat daar het schoentje... eh... de sok wat knelt. Wat verhaalgewijs rapen we niet veel meer dan deze soortement bedevaart.

Let wel, een aantal scènes is behoorlijk indrukwekkend. Zeker als de trein zich ineens op een rollercoasterbaan lijkt bevinden, of wanneer het jongetje (hij blijft de hele film naamloos) met wat treinvriendjes in een wirwar van buizen wordt voortgestuwd. Chills and thrills! Maar we blijven het gevoel hebben naar een lege doos te zitten kijken. Een zeer mooie, technisch vaak knappe lege doos, dat wel. Het is weliswaar duidelijk dat de zogenoemde motion capturetechniek bij Zemeckis nog in zijn kinderschoen stond. De figuurtjes die in 'The Polar Express' rondlopen kun je zoals ze zijn nog wel verdragen in een game. Maar voor een animatiefilm zijn ze net niet vloeiend genoeg om te overtuigen. Ook de gezichtsuitdrukkingen en lippenbeweging is nog niet je dat. En dat terwijl datzelfde jaar, met nagenoeg dezelfde techniek, Gollum in 'Lord of the rings: the return of the king' wel erg geraffineerd voor de dag kwam. Mooie oefening, dus, maar het mocht beenhouwersgewijs wat meer zijn. Al kunnen we ons voorstellen dat deze kritiek kinderen worst zal wezen... 

Robert Zemeckis is net als Star Warsman George Lucas en lord of the rings, Peter Jackson, één van de regisseurs die vaak de grenzen van wat technisch mogelijk is in films probeert af te tasten.

Lees de volledige review »
Details Nu in de zalen
Regisseur: Robert Zemeckis
Acteur: Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Eddie Deezen, Nona Gaye, Michael Jeter, Peter Scolari, Steven Tyler
Jaar:
2003
Speelduur:
99 min.
Driedimensionaal inzicht

De extra die het meest - welja - in het oog springt is de 3D-versie van Polar Express. De film is er eigenlijk niet echt op gemaakt waardoor je het 3D-effect maar soms merkt door de glazen van je speciale (bijgeleverde) brilletje. Het kan aan onze ogen liggen, maar het was bij momenten een vermoeiende opdracht, en vaak kwam het groen en rood van de glazen er afzonderlijk door. Maar net als de film hier dus weer een experiment van Zemeckis, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Die Zemeckis, of om het even wie, krijgen we niet te horen op de commentaartrack. We zien hem wel een paar keer aan het woord in de twee handenvol aan features op deze Blu-ray. Veel, zou je in eerste instantie zeggen. Ja, maar niet als je weet dat de extra's hoop en al een veertig minuten van je tijd in beslag nemen. En dan nog vooral draaien rond het motion captureprocédé - op den duur heb je dat wel door. Bovendien is het opvallend dat je niet echt kids stuff terugvindt, een beetje bizar gezien de aard van het beestje.

Titel: The Polar Express
Jaar:
2008
Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels
Audiotrack:
Engels Dolby TrueHD 5.1, Engels Dolby Digital 5.1, Frans Dolby Digital 5.1, Spaans Dolby Digital 5.1, Nederlands Dolby Digital 5.1
Formaat:
Widescreen

Reageer