Paris, Texas

'Soms blijkt de werkelijkheid veel beter dan de herinnering'

Heel lang geleden hadden we 'Paris, Texas' al eens gezien. We moeten een jaar of negen, tien geweest zijn. In onze herinnering schoten de woorden 'kut & film' door ons hoofd als de film werd vernoemd. De prent leefde in onze grijze hersencellen als traag, inhoudsloos en compleet onbegrijpelijk en oh ja, Ry Cooder schreef de muziek. En dat klopt helemaal, althans in de gedachtegang van een tienjarige. Twintig jaar later blijkt 'Paris, Texas' niet veel minder dan het meesterwerk van Wim Wenders, waarvoor hij al jaren doorgaat. 'Paris, Texas' is dan ook geen film voor kinderen uit de lagere school. Daarvoor is het personage van Harry Dean Stanton (Travis) veel te complex en vraagt begrip van zijn handelingen een zekere levenservaring. De film komt weliswaar traag op gang, maar kan moeilijk langdradig genoemd worden.

Travis wordt compleet uitgedroogd in de woestijn gevonden en wil geen woord zeggen. De dokter vindt een papiertje met contactgegevens in zijn borstzak. Als hij deze informatie gebruikt, hangt de broer van de zwijgzame kerel aan de lijn: Walt. Na een kleine zoektocht slaagt die er in Travis op te halen. Travis blijkt al vier jaar spoorloos te zijn. Net als zijn toenmalige vriendin: Jane. Allebei hebben ze hun eigen vluchtpad genomen en de vrucht van hun liefde, hun driejarige zoontje Hunter, bij Walt gedumpt. Hunter is nu zeven en opgegroeid in het liefdevolle gezin van Walt en Anne.

Aanvankelijk staat Hunter wat huiverig tegenover zijn 'tweede' vader, maar de band in hun genen verenigt hen en samen gaan ze op zoek naar Jane. Die Jane wordt gespeeld door de ravissante Nastassja Kinski. Jane werkt nu in een soort uitzuipbar. Met dien verstande dat er eigenlijk alleen maar naar de klanten wordt geluisterd. Althans dat beweert ze zelf. Afgescheiden door een doorkijkspiegel en via telefoon luistert ze naar de miserie van de passerende losers. De setting lijkt Wim Wenders vooral ingegeven door het mooie narratieve en visuele potentieel die hij verleent. Wenders kan Travis en Jane zo een gesprek laten voeren zonder dat Jane weet wie Travis is. Visueel was Wenders dan ook altijd erg getalenteerd. Zelfs in minkukels als het uit 2004 daterende 'Land of plenty' monteerde hij goddelijke beelden.

In 'Paris, Texas' koppelt hij er een geslaagde narratieve structuur aan vast – met dank aan scenarist Sam Shepard – waardoor 'Paris, Texas' met recht en rede één van Wenders’ beste werken wordt genoemd. Vaak wordt 'Paris, Texas' herinnerd als dé film van Kinski, maar eigenlijk heeft ze maar een klein rolletje en zijn de sterren van de film Harry Dean Stanton en de jonge Hunter Carson. De toen negenjarige Hunter Carson bleek een bijzonder getalenteerd kindacteurtje te zijn, want zijn prestaties zijn van een erg hoog niveau. Vreemd genoeg is er na 'Paris, Texas' niet veel meer van hem terechtgekomen. Maar goed; beter één hoofdvogel dan jaren aanmodderen. Advies dat Wenders misschien beter ter harte had genomen. Toch verbaasde Wenders vriend en vijand door in 2005 uit de pakken met het bijzondere geslaagde 'Don’t come knocking'. Met dank aan scenarioschrijver Sam Shepard(!). Overgoten met een uitstekend sausje van Ry Cooders’ gitaar maakt het deze prent zonder twijfel een klassieker.

Ondanks zijn trage tempo en zijn schier doelloze richting, heeft 'Paris, Texas' wel degelijk een hoopvolle boodschap. Het is aan jou om deze boodschap zelf te ondergaan.

Heel lang geleden hadden we 'Paris, Texas' al eens gezien. We moeten een jaar of negen, tien geweest zijn. In onze herinnering schoten de woorden 'kut & film' door ons hoofd als de film werd vernoemd.

Lees de volledige review »
Details Nu in de zalen
Regisseur: Wim Wenders
Acteur: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Sam Berry, Bernhard Wicki, Dean Stockwell, Aurore Clément, Claresie Mobley, Hunter Carson, Socorro Valdez, Edward Fayton, Justin Hogg, Tom Farrell
Jaar:
1984
Speelduur:
147 min.

1-disc

Hemelse schoonheid behoeft geen kroon

In Vlaanderen wordt de getrimde versie van de dvd van 'Paris, Texas' op de markt uitgebracht. Niet dat we veel lijken te missen ten opzichte van andere landen. Wat we krijgen is een goede poging tot boeiende bijdragen, maar het opzet is mislukt. De ruim twintig minuten 'Verwijderde scènes' zijn zeker interessant, maar niet onvergetelijk. Je hebt trouwens niet de optie om de commentaar van regisseur Wim Wenders af te zetten. Een kleine moeite om deze optie te voorzien toch? En net zoals in de bijgeleverde commentaartrack blijkt dat Wim Wenders een weinig begeesterende stem heeft om een kijker – en vooral ook luisteraar – lang te boeien. Maar de 'Verwijderde scènes' leveren geen kwalitatieve bijdrage tot deze dvd-release. Ze hebben ook duidelijk alle restjes beeldmateriaal op de dvd gesmeten. In sommige fragmenten ontbreken immers enkele stukjes pellicule, die geknipt werden om de 'foto’s' te gebruiken voor promotiemateriaal.

Je krijgt ook nog een kort beeldfragment van de super 8 opnames die in 'Paris, Texas' zelf zaten. Verdienste van deze beelden is dan ook vooral dat je nog wat extra van de prachtige Nastassja Kinski kan genieten.
Om de dvd helemaal af te ronden krijg je uiteraard nog enkele trailers. Onder meer van ouder materiaal van Wim Wenders: 'Der Himmel über Berlin'. Het klassieke werk uit ’s mans beste periode. En hoewel Wenders in de jaren ’90 en het begin van dit nieuwe millennium zijn touch leek verloren te zijn, kwam hij in 2005 opzetten met het meer dan uitstekende 'Don’t come knocking'. Niet toevallig de hereniging van het succesvolle 'Paris, Texas'-duo met Sam Shepard als schrijver en Wenders in de rol van regisseur. Ook hiervan krijgt u de trailer. De trailer van 'Paris, Texas' zelf en een compilatietrailer van films uit de reeks 'Quality films' sluiten dit hoofdstuk.

Liefhebbers van special features blijven met deze release op hun honger zitten. Maar als we Wenders goed begrepen hebben, was er gewoon niets meer om aan te bieden. Wie zijn wij om dat niet te geloven, tot het tegendeel wordt bewezen met een special edition.

Titel: Paris, Texas
Jaar:
2006
Ondertitels:
Nederlands
Formaat:
16:9 Anamorphic

1-Disc - Quality Film Collection

Poëtisch verlengstuk

De extra's op deze dvd, die - terecht - deel uitmaakt van de Quality Film Collection, zijn even poëtisch als de film zelf. Je krijgt een twintigtal 'deleted scenes' gepresenteerd met audiocommentaar van regisseur Wim Wenders, die op een hypnotiserende manier praat over verloren materiaal dat hij teruggevonden heeft in de montageruimte, in een tijd waarin alles nog analoog gebeurde. Hij beschrijft de personages alsof ze uit de fictieve in de echte wereld zijn gestapt, alsof ze echt bestaan buiten de film. Bij sommige scenes die we te zien krijgen loopt de camera ook na de cut door en zien we hoe Wenders zich tijdens de opnamens verstopt onder het dashbord van een auto, onder de lakens van het hotelkamerbed, en dat is best wel aandoenlijk grappig. De tweede extra op deze dvd toont authentieke super8 rushes van de happy family, begeleid door de monoloog die Travis in de film voert, met zijn vrouw aan de ene en hem aan de andere kant van het glas in een private room. De film en de extra's vormen een mooi geheel en maken deze dvd tot een must have voor elke filmliefhebber.

Titel: Paris, Texas
Jaar:
2007
Formaat:
16:9 Anamorphic

Reageer