Girl

Een meesterlijk debuut

Lukas Dhonts reële dansdrama is werkelijk magistraal, met Victor Polster als absolute ster. De jonge acteur is een genot om naar te kijken met zijn sierlijke danspassen, net zoals het camerawerk dat zelf lijkt te bewegen als een bedreven ballerina. Met een eenvoudig te volgen script en de nodige brutaliteit vertelt Dhont een verhaal dat al veel langer het daglicht moest zien. De kans op een Belgische Oscaroverwinning lijkt ons bijzonder groot.

Op de planken van de meest prestigieuze dansschool van het land leren we Lara kennen. De 15-jarige danseres heeft de grote droom om ballerina te worden, al moet ze hevig vechten om haar achterstand op de andere meisjes in te halen. Ook persoonlijk voert ze een strijd, namelijk die met haar eigen lichaam. Lara is geboren in het lichaam van een jongen en staat aan de start van de transitie waar ze al jaren op hoopt.

Hoewel de film zich afspeelt binnen een danscircuit van prima ballerina’s, blijft het verhaal ver weg van enige vorm van dromerigheid. Een resem aan onstuimige dansscènes zonder muzikale begeleiding maakt het verhaal, samen met Lara’s geblutste voeten, bijzonder ruw. Die ruwheid brengt Dhont met even veel succes naast de dansvloer. Zijn eenvoudige schrijfwerk verpakt grootse emoties binnen de kleinste conversaties en gebeurtenissen. ‘U bent de zus?’, gevolgd door een fiere glimlach van Lara doet het werk even goed (of zelfs beter) dan het tranendal binnen de meeste drama’s. 'Girl' heeft niet veel nodig om te betoveren.

Daar is Polster het mooiste voorbeeld van. De jonge acteur spreekt nauwelijks, maar plaatst je zonder moeite in de pointes van de jonge danseres. Hij is met zijn alleszeggende gelaatsuitdrukkingen een meester over elke emotie.

België heeft met 'Daens', 'Rundskop' en 'The Broken Circle Breakdown' al enkele mooie films naar Amerika mogen sturen. Terugkeren met een beeldje deden ze niet, maar met zo’n fris, confronterend en vooral hartverscheurend verhaal kan dat deze keer wel eens lukken.

Florian Saerens

Details Nu in de zalen
Jaar:
2018
Speelduur:
105 min.