FFG L' atelier

Beklijvend sociaal drama

Zeven doelloze jongeren, een Franse schrijfster en het idyllische Zuid-Franse kustdorpje La Ciotat: meer heeft regisseur Laurent Cantet niet nodig om het publiek bijna 2 uur aan het scherm gekluisterd te houden met zijn nieuwe sociaal drama ‘L’ atelier’. Want less is ook in dit geval more!

De film vertelt het verhaal van Antoine (Matthieu Lucci) die een zomercursus literatuur volgt onder leiding van de gevierde Parijse schrijfster Olivia Dejazet (Marina Foïs). Samen met zes andere leeftijdsgenoten moet hij een misdaadthriller neerpennen. In die groep zit bijna de hele maatschappij vertegenwoordigd: moslim, niet-moslim, blank, zwart, arm en rijk. Die mengelmoes aan nationaliteiten en persoonlijkheden zorgt uiteraard voor verbaal vuurwerk. Zeker wanneer Antoine - die in zijn vrije tijd extreemrechtse lezingen bijwoont - zijn verhaal wil baseren op de golf van moslimterreur die de wereld de laatste jaren teistert.

De discussies die de jongeren hebben, snijden heikele thema's aan waar we ook in het echte leven mee worstelen. Waarom begaan terroristen zulke vreselijke daden? Zijn die echt ingegeven door het geloof? Of willen ze zich gewoon afzetten tegen het systeem waardoor ze uitgespuwd zijn? Het zorgt ervoor dat de film zich in je hoofd nestelt en daar ook na het verlaten van de zaal blijft ronddwalen.

Naast actrice Marina Foïs werkt Cantet enkel met onervaren acteurs. Dat is niet evident, maar de regisseur bewees eerder in het gelauwerde ‘Entre les murs’ al dat je met deze werkwijze tot verrassende resultaten kan komen. Ook in ‘L’ atelier’ komen de jongeren heel authentiek over. Hun tussenkomsten, discussies en gesprekken lijken uit het leven gegrepen, zo realistisch is het allemaal.

Hoofdrolspeler Lucci lijkt een doorwinterd acteur die op een treffende manier gestalte geeft aan een zoekende jongere die in de knoop ligt met zichzelf. Zijn monoloog op het einde van de film bleef bij ons nog dagen nazinderen. Ook Foïs schittert trouwens als de ietwat hautaine schrijfster die na verloop van tijd moet inzien dat ook zij nog een pak kan bijleren van een groep jongeren.

Helaas verliest de regisseur naar het einde van de film toe even de pedalen wanneer de hoofdrolspeler enkele acties onderneemt die puur toegevoegd lijken te zijn om het spektakelgehalte van de film naar boven te drijven. Zonde, want less is echt wel more!  

Details Nu in de zalen
Jaar:
2017
Speelduur:
113 min.