The Farewell

Oneerlijkheid duurt het langst

Based on an actual lie. Nee, dit is niet het discours van bepaalde politieke partijen in een notendop. Al had dat wel gekund. Met deze vijf woorden opent 'The Farewell', de tweede langspeler van de Chinees-Amerikaanse Lulu Wang die voor de gelegenheid zowel in haar pen als de regiestoel kroop. Fronst u ook de wenkbrauwen bij het lezen van die zin? U bent niet alleen. Zowat alle personages in 'The Farewell' worstelen met deze ogenschijnlijke tegenstelling.  

Centraal in het verhaal staat Bili (Akwafina), een dertigjarige New Yorker met Chinese roots, die moeizaam haar schrijfcarrière probeert te lanceren. Zoals dat veel creatieve types vergaat in de Big Apple loopt alles niet bepaald van een leien dakje. Bovenop die kunstenaarsbesognes krijgt de jonge vrouw nog een tegenslag te verwerken. Haar teergeliefde oma Nai Nai (Zhao Shuzhen) heeft een kankerdiagnose gekregen. Onder het vals voorwendsel van een huwelijk zakt de ganse familie af naar China om bij hun grootmoeder te zijn. Eén caveat: Nai Nai is als enige niet op de hoogte van haar doodsvonnis. 

Terwijl Nai Nai onbezonnen door het leven blijft fladderen, zetten de familieleden -en vooral Bili- hun beste poker face op om de oude vrouw niet in hun kaarten te laten kijken. De vreemde bochten waarin iedereen zich noodgedwongen wringt, zijn soms even ongemakkelijk als hartverwarmend. Toch verglijdt het verhaal nooit in een  doldwaze komedie waarin tweede en derde generatie immigranten clashen met hun traditionele moedercultuur. 'The Farewell' dringt je geen moraal op maar geeft een ongedwongen inkijk in het Chinese gemeenschapsleven. Eén waar oneerlijkheid soms het langst duurt. 

Het is die ingetogenheid en sereniteit die de film zo sieren. Wang kiest voor wrijving boven botsing. Daardoor ogen loodzware thema’s als de dood en identiteit door haar lens plots beeldschoon en vederlicht. De beelden doen vaak denken aan fotografische stills, maar statisch of traag wordt het nooit. Dezelfde filosofie leeft voort in de montage waarin geen enkel shot te veel zit. Uitgepuurde cinema zonder de kaalslag. 

Van dezelfde makelij is het acteerwerk. Akwafina - de artiestennaam van Nora Lum - speelt met een ongekunsteldheid die vriend en vijand verrast. Een prestatie waarvoor ze beloond werd op de Golden Globes met een beeldje voor beste actrice. Geen evidente carrièreswitch voor iemand die in 2012 nog doorbrak met een rapnummer over haar vagina. Of hoe The American Dream nog steeds alive and kicking is. Eervolle vermelding gaat uit naar Zhao Shuzhen die rol van Nai Nai voor zich nam. Een vertolking werkelijk zo vertederend dat we zweerden dat iemand ons tijdens de voorstelling in de wangen kneep en wat nieuwjaarsgeld toestopte. 

Niets dan lof dus. Alhoewel. De titel is naar onze mening wat ongelukkig gekozen. 'The Farewell' is allesbehalve een afscheid, maar net een startschot voor Lulu Wang haar beloftevolle carrière. 

 

Details Nu in de zalen
regie: Lulu Wang
Acteur(s): Akwafina, Zhao Shuzhen
Jaar:
2019
Speelduur:
100 min.