Duelles

Van je buren moet je het hebben

Als je naar programma's als 'De rechtbank' kijkt, zou je bijna denken dat Vlaanderen geteisterd wordt door burenruzies. Te hoge heggen, te luide honden, te harde muziek: het is allemaal al de revue gepasseerd. Niets van dat alles in de Belgische film 'Duelles': Alice (Veerle Baetens) en Céline (Anne Coessens) zijn naast buren vooral hartsvriendinnen. Ze lopen elkaars deur plat, organiseren verrassingsfeestjes en hun zonen zijn beste maatjes. In hun riante villa's leiden ze het perfecte bourgeois leven, inclusief dure whisky, fancy outfits en luxewagens. 

Tot het noodlot toeslaat ten huize Céline en een tragisch ongeval de relatie tussen de vriendinnen op hoogspanning zet. Had Alice het drama kunnen voorkomen? Neemt Céline haar iets kwalijk? Terwijl de vriendinnen initieel besluiten dat het voorval hun goeie band niet kan vernietigen, lijkt niets minder waar. De barsten worden groter en achterdocht en schuldgevoelens maken plaats voor paranoia en haat. Zeker bij Alice lijken de stoppen door te slaan. Klopt het dat Céline op wraak zint? Of ziet ze spoken? 

'Duelles' speelt zich af in de jaren zestig en regisseur Olivier Masset-Depasse ('Illégal') slaagt er bijzonder goed in om de sfeer van die tijd te vertalen naar het grote scherm. De mannen brengen het geld binnen, terwijl de vrouwen er vooral moeten voor zorgen dat ze er onberispelijk uitzien. Zo is de styling van Veerle Baetens geweldig. Dat kapsel! Die zonnebril! De Belgische Doris Day gewoon. 

De film mag er dan visueel verrukkelijk uitzien, het scenario is minder perfect. Masset-Depasse gebruikt de klassieke trucs van de psychologische thriller om het verhaal verder uit te werken: van plottwists die elkaar in sneltempo opvolgen tot de dreigende muziek op de achtergrond. Daar is niets mis mee, maar de regisseur komt er niet altijd mee weg. Terwijl de spanning in het begin nog subtiel opgebouwd wordt, ontspoort de film naar het einde toe. Het zorgt ervoor dat er komaf gemaakt wordt met enkele clichés in het genre, maar helaas komt het de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede. 

Gelukkig kan het acteerwerk van de hoofdrolspeelsters de meubelen redden. Baetens overtuigt als de door paranoia geteisterde Alice - het doet wat denken aan haar glansrol in 'Tabula rasa'. Maar het is vooral Coessens die schittert als desperate housewive met een hoek af. De dames acteren genuanceerd en trappen niet in de val van overacting. In tegenstelling tot de verhaalwendingen, die bij momenten wel over the top zijn. 

Masset-Depasse is geen Hitchcock, maar over het algemeen blijft 'Duelles' wel overeind, vooral dankzij de chemie tussen de hoofdrolspeelsters. 

Details Nu in de zalen
Regisseur: Olivier Masset-Depasse
acteur: Veerle Baetens
Jaar:
2018
Speelduur:
97 min.