The descent

'Beklemmende afdaling in de woeste waanzin'

In 2002 kwam er vanuit het niets een Engelse debuterende regisseur, genaamd Neil Marshall, met een (toen nog) onbekende film aanzetten, "Dog soldiers". Het betrof een kruisbestuiving tussen het survival/actie- en horrorgenre met de nodige dosis zwarte humor. Ondertussen heeft die film een heuse cultstatus verworven. Nog in datzelfde jaar kaapte hij de Gouden Raaf én de publieksprijs weg op het twintigste Brussels Festival van de Fantastische Film. Anno 2005 voltooide Marshall zijn tweede langspeler, "The descent", die nu terecht een Europese release krijgt.

Op het eerste gezicht kan er wat verwarring ontstaan, aangezien de synopsis van "The descent" als twee druppels water lijkt op die van "The cave", een horrorfilm die eind vorig jaar in onze zalen liep en zich afspeelde in een grot. We kunnen daar wel onmiddellijk aan toevoegen dat "The descent", ondanks zijn kleiner budget, een veel betere film is dan "The cave". Er zit meer suspens in; hij is een flink pak gruwelijker en zelfs iets realistischer (in de mate dat zoiets mogelijk is bij een horrorfilm).

Zes jonge vrouwen met een passie voor extreme sports komen een jaar na een traumatiserend ongeval terug samen. Hun bedoeling is om de vriendschapsband terug aan te dikken en hoe kan dat - volgens hen - nu beter dan met een gezamelijke afdaling in een duister, vochtig grotcomplex?

"The descent" is opnieuw een mix van survival en horror, maar dit keer is er geen greintje humor te bespeuren in het verhaal. De film kent een brutale knaller van een openingsscène (het ongeluk), zodat de aandacht van de kijker meteen gegrepen wordt. Daarna wordt er wat gas teruggenomen en ontwikkelt de film zich als een zogenaamde slow tension builder. Gedurende de eerste vijftig minuten is het echt een survivalfilm. Alles wat tijdens een grotexploratie kan mislopen, loopt ook daadwerkelijk mis: claustrofobieverschijnselen, instortingen, onoverbrugbare ravijnen, openbeenbreuken,... noem maar op. En net op het moment dat de zes meiden denken dat het allemaal niet meer erger kan, maken ze kennis met de oorspronkelijke bewoners van de grot. Vanaf dan verandert de film in een bloederige non-stop thrill ride. En tussen al het geweld is er zelfs nog een kleine plotontwikkeling aangaande de achtergrond van een bepaald personage.

Het grootste deel van "The descent" is in de studio opgenomen, maar de grotten zien er desondanks zeer realistisch uit. Er wordt ook slim gebruik gemaakt van de belichting, die er op geen enkel moment artificieel uitziet. Wanneer bijvoorbeeld de groep vrouwen gesplitst wordt (onvermijdelijk in dit soort films), gebruikt Neil Marshall lichtbronnen met verschillende kleurtinten om zo aan te duiden naar welk personage je zit te kijken, om enige verwarring in de alomtegenwoordige duisternis uit te sluiten.

Marshall weet duidelijk hoe hij een degelijke horrorfilm in mekaar moet boksen en het is zo goed als zeker dat deze regisseur een beloftevolle toekomst wacht. Het zal nu al wel duidelijk zijn dat "The descent" enkel voor liefhebbers van gewelddadige horror weggelegd is. Andere bioscoopgangers zullen hier waarschijnlijk bitter weinig plezier aan beleven. Als je denkt een sterke maag te hebben, geef deze film dan zeker een kans.

In 2002 kwam er vanuit het niets een Engelse debuterende regisseur, genaamd Neil Marshall, met een (toen nog) onbekende film aanzetten, "Dog soldiers".

Lees de volledige review »
Details Nu in de zalen
Regisseur: Neil Marshall
Acteur: Shauna MacDonald, Natalie Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder, Mayanna Buring, Nora-Jane Noone
Jaar:
2006
Speelduur:
99 min.

1-disc

Nog dieper afdalen in het mysterie

Wie na het zien van de film niet bleek achter een beschermend kussentje is weggekropen, kan aandachtig genieten van een uitgebalanceerde portie extra's. We worstelen ons doorheen de obligate trailer en belanden in de commentaartrack. Niet alleen regisseur Neil Marshall wordt (helaas zonder ondertitels) aan het woord gelaten, we krijgen ook de ongezouten mening van de vijf protagonistes. Interessant, zoveel is zeker. Maar "The making of" daalt nog verder af in de mysteries die zich achter de schermen afspelen. We leren hoe je creatief kunt omspringen met een aantal decorstukken, plantjes en een karig budget. Daarnaast krijgen we ook een hoop leuke details te zien en de scene waarin de meisjes voor het eerst geconfronteerd worden met de 'crawlers', vreemdsoortige blinde monsters. Maak je geen illusies, de angst die je op hun gezichten las tijdens de film had niet echter kunnen zijn. Tot slot worden we nog getrakteed op wat uitgebreide scenes (die er in de eindversie gelukkig uitgeknipt zijn) en een vergelijking tussen het rudimentaire storyboard en de film. Een goed gevulde dvd én een goede film. Het zou niet anders mogen.

Alan Smithee

Titel: The descent
Jaar:
2006
Ondertitels:
Nederlands
Audiotrack:
Engels Dolby Digital 5.1
Formaat:
16:9 Anamorphic

Reageer