Bananaz

'Deze film trekt op bananaz'

Wie altijd het geheim achter de ontwikkeling en evolutie van de groep Gorillaz wilde weten, moet zeker kijken naar de documentairefilm 'Bananaz'. Zo werd de film toch verkocht. Echter, het beste dat over 'Bananaz' gezegd kan worden is, euh, dat je kanten van Damon Albarn te zien krijgt, die je anders niet gezien zou hebben. Blijft de vraag: wil je ze wel zien?

‘Bananaz' is niet meer dan een amateuristische documentairefilm van een filmmaker (Ceri Levy) die zo blij is dat hij achter de schermen mag dat hij vergeet een rode draad, een verhaal of zelfs maar ondertitels te voorzien. Tussen de regels door, zeggen Albarn en Hewlett (de twee breinen achter Gorillaz) wel eens iets zinnigs, maar dat wordt nooit uitgediept. Alsof Levy het altijd miste, of gewoonweg niet herkende als een interessante piste. De scheten en kotspartijen staan er dan wel weer doodleuk op. Het geluid en het licht zit ook heel vaak heel slecht, waardoor je hele stukken niet kan verstaan. Het plaatsen van stukken ‘interview' onder Gorillaz-nummers terwijl Gorillaz-artwerk wordt getoond helpt daarbij niet. Je hersenen weten werkelijk niet wat eerst te doen.

Ook weet je niet precies wat je ziet. Een hele reeks beelden trekt aan je ogen voorbij zonder dat je precies weet wat, waar of wanneer. ‘Wie' werd wel nog vrij goed aangeduid, en heel af en toe kom je nog eens te weten wanneer iets gebeurde, maar dat is het ook. Driekwart van de documentaire lijkt zich af te spelen in 2000 en 2001, en dan nog een miezerig stukje in 2006. Waarom deze beelden en geen andere: daar hebben we het raden naar. Een goede omkadering ontbreekt, zelfs een vraag wordt maar zelden gesteld en zoals eerder gezegd: een doel heeft het ding ook niet.

Op het einde ken je alleen enkele eigenaardigheden van Albarn en Hewlett en kan je via deductie besluiten dat ze echt wel over Gorillaz nagedacht hebben en er hard aan werken. Ook al zie je alleen maar beelden die duiden op een grote speeltuin voor rijke, verwende kleuters met teveel tijd. Helaas vond Levy de speeltuin veel interessanter dan het serieuzere werk. Leuke triviabeelden, maar dat is het dan ook.

Wie altijd het geheim achter de ontwikkeling en evolutie van de groep Gorillaz wilde weten, moet zeker kijken naar de documentairefilm 'Bananaz'. Zo werd de film toch verkocht.

Lees de volledige review »
Details Nu in de zalen
Regisseur: Ceri Levy
Acteur: Damon Albarn, Jamie Hewlett
Jaar:
2008
Speelduur:
92 min.

1-disc dvd

De apen maken geen uitschuiver

De rompslomp en de nachten van intense inspanningen bovenop de gewone herrie: die zullen Damon Albarn van Blur en zijn kompanen wellicht niet echt hebben meegerekend toen ze aan het ambitieuze project Gorillaz begonnen. Gorillaz is immers een fictieve cartoonband, bestaande uit muzikanten als 2D, Noodle, Murdoc en Russel. En als er een videoclip geschoten moet worden, dan moeten tekenaars aan de slag met pen en pc, net zoals ze van leer mogen trekken als er een bijhorende commercial in elkaar geflanst moet worden en zélfs wanneer er een woordje van dank van doen is op de uitreiking van een of andere prestigieuze award van MTV. Die ze dan trouwens niet zouden winnen, met dank aan de door hen sindsdien verguisde Amerikanen van Mudvayne.

We steken het op door 'Bananaz' te bekijken, de bijzonder boeiende documentaire over de totstandkoming en instandhóuding van Gorillaz. Het gaat bovendien ruimer dan het inzoomen op de primitieve schetsen van de tekenaars: we leren Albarn kennen als een idealist met een uitgesproken mening, een perfectionist als het op songschrijven aankomt en bovenal een liéfhebber van alles wat muziek en zelfs lawaai maakt. Gefascineerd als een klein kind kan hij zijn, wanneer hij een nieuw geluidje ontdekt, gebeten en gedreven ook om het meteen daarna in het nieuwe materiaal van Gorillaz te weven.

En dat de Britten het nog altijd niet op de States begrepen hebben, en vice versa, dat leren we ook. Daar promotie gaan voeren is voor hen duidelijk een verplicht nummertje. Toch sluiten ze heel wat artiesten van over de grote plas in hun hart: producer Danger Mouse, de emcees van De La Soul, acteur Dennis Hopper en de Cubaanse oude knar Ibrahim Ferrer. Zien hoe die zich laten meeslepen in het enthousiasme van Albarn is zeker een meerwaarde, en niet alleen voor de diehard fans van Gorillaz.

Omdat sommige stukken uit de opnames blijkbaar te specifiek waren om in de montage verwerkt te worden, zijn er ook nog enkele aparte extraatjes op de dvd te vinden. Zo is er bijvoorbeeld een hilarisch fragment met enkele rappers van D12 waarbij een Babylonische spraakverwarring ontstaat rond wat nu juist een bar is, en wat een rhyme, en wat een line.

We zijn kortom een stuk positiever dan collega Elke, die het vorig jaar nog met de beelden in de cinema moest stellen. Misschien ligt het aan de ondertitels - weliswaar niet in het Nederlands beschikbaar - of misschien aan het feit dat wij een tikkeltje grotere fan zijn van alles wat door Albarn wordt aangeraakt, maar zie: ondergetekende vindt 'Bananaz' zéker te euhm... pruimen. Smaken en kleuren, zeker?

Titel: Bananaz
Jaar:
2009
Ondertitels:
Engels
Formaat:
16:9 Anamorphic

Reageer