Zidrou & Homs, ‘Shi 1: In het begin was er woede…’

Op het lijf geschreven

Zidrou is niet langer louter het pseudoniem van scenarist Benoît Drousie, het is ook een kwaliteitslabel geworden. Je mag ondertussen een fikse halve meter voorzien in je boekenkast om de veelgeprezen strips te bewaren die hij de laatste jaren schreef. Werk zoals ‘Lydie’, ‘De adoptie’ en ‘De nar’ staat wel mijlenver af van de humoristische jeugdreeksen waarmee hij doorbrak. Ook de eerste bladzijden van deze ‘Shi’ vragen een inspanning, maar daarna zet Zidrou een dijk van een openingsdeel neer.

Shi is het teken van de dood. De zoon en de vrouw van een wapenfabrikant die net is vrijgesproken van de dood van een jongeman die op een van zijn landmijnen trapte, worden vermoord. Drie jonge vrouwen vluchten over de besneeuwde daken van het negentiende-eeuwse Londen. Een Briste aristocratische familie bezoekt het Crystal Palace, opgetrokken voor de wereldtentoonstelling van 1851.

We maken kennis met Jennifer Winterfield, dochter van de aristocratische kolonel, die langzaam maar zeker hopeloos wordt van de uitspattingen van zijn impulsieve dochter. Wanneer ze in het Crystal Palace opmerkt dat een Japanse een dode baby vasthoudt, wordt de kleine begraven in een van de paviljoenen om een schandaal te vermijden. Dat is buiten Jennifer gerekend: zij bevrijdt Kitamakura uit haar instelling en gaat samen met het guitige straatkind Pickles het lijkje opgraven. Het begin van hun strijd tegen de perversiteiten, schijnheiligheid en hypocrisie van de rijke inwoners van het Britse imperium.

Zidrou schreef ‘Shi’ helemaal op het lijf van José Homs. Die liet al zien tot wat voor knaps hij in staat met het onterecht vergeten ‘Angelus’ en de stripadaptatie van de ‘Millennium’-romans. De handen, gezichten en lichaamstaal van zijn personages zijn fantastisch expressief en zijn achtergronden brengen het verhaal tot leven. Zijn typische bladindeling, met een grote aflopende tekening boven- en/of onderaan en daar bovenop verschillende losse vakjes, gaat door de afwisselende plaatindelingen nooit vervelen.

De enige lapsus waar we hem op kunnen betrappen is de cover. Niet dat die niet fantastisch getekend is, maar hij verwijst naar de achtervolgingsscene op de Londense daken in het begin van het album (terwijl het schetsdossier achteraan laat zien dat hij ook aan andere coverscènes dacht). Die lijkt op het eerste zicht helemaal los te staan van de rest van het verhaal dat hier verteld wordt. Maar de auteurs hebben al aangegeven dat het een vooruitblik is naar de volgende delen. Gelukkig is er van spoilers geen sprake. Wij zijn eerder benieuwd hoe Jennifer, Kita en Pickles daar beland zijn en wie de lelijkerd is die het huis in brand steekt waar ze op vastzitten. In het Frans is het tweede deel ondertussen wel al verschenen. 

Details Strips
Scenarist: Zidrou
Tekenaar: José Homs
Uitgeverij: Dargaud
Jaar:
2017
Aantal pagina's:
56