Zaza, 'Zaza gravures. De comeback van de sanseveria'

Als één woord kon volstaan

Soms volstaat één woord om een boek samen te vatten. Eén woord dat alles zegt en volkomen objectief weergeeft waar het om gaat. Geen twijfel mogelijk. Voor 'Zaza gravures, de comeback van de sanseveria' is dat woord: grappig.

Grappig!

Met uitroepteken, want het mag uitgeschreeuwd worden. De 'Zaza gravures' zijn een safe bet. De persoon die hier niet om kan lachen, is dood. Zo eenvoudig is het.

Maar we zijn hier professionals. Bijgevolg leggen we ons voor het vervolg van deze review toe op volzinnen. Indringende analyses die bewijzen dat we echt wel weten waar we over spreken. Vandaar het volgende: de Zaza uit de titel heet eigenlijk Klaas Storme, de cartoonist. Tegenwoordig tekent hij voor het Belgische weekblad 'Knack'. Voordien kwam je hem al tegen in 'De Standaard' of 'NRC handelsblad'. Een gerespecteerd tekenaar dus.

Hoewel? Zaza gravures gravures zijn eigenlijk geen tekeningen. Het zijn, hoe kan het ook anders, gravures. Prenten dus, die Zaza zoekt en vindt in tweedehands boeken- en prentenzaakjes, of God weet waar. Het zijn relieken uit andere tijden, toen foto's nog niet of amper bestonden. Met andere tijden bedoel we de 18de en 19de eeuw, het begin van de vorige eeuw. Wellicht zelfs nog vroeger. Ze staan vol belangrijke mensen: mannen met hoge hoed en deftige snor. Vrouwen in zedelijke outfits. Ze rijden op fietsen met belachelijk groot voorwiel, ze trekken de brousse in om de 'zwartjes' te bestuderen. Andere tijden.

Zaza zet commentaren bij de prenten. “Metaalarbeiders, Lucien, hebben geen groupies” staat onder een afbeelding van twee pratende werkmenschen. Hun klompen getuigen van een andere eeuw. Deze werkwijze doet fel denken aan de cartoons van Glen Baxter. In zijn commentaar is Zaza even absurd als de Engelse grootmeester. Gelukkig weet ook Zaza dat surrealisme nooit leeg mag worden. De combinatie van een oude prent en hedendaagse tekstjes – Napoleon-soldaten wisten blijkbaar al wie Darth Vader is – is sowieso amusant. Minder getalenteerde cartoonisten zouden er ook mee weg komen. Maar Zaza is beter. In zijn beste momenten, en die zijn er vaak, steekt hij een rake observatie in wat hij zegt. Een waarheid die alleen de beste stand-up comedian in een afgezaagde schoonmoedermop kan leggen.

Het, trouwens prachtig vormgegeven boek is in hoofstukken onderverdeeld. Literatuur, sport, muziek, ... Uit elk hoofdstuk kiest een bekende Vlaming een favoriet. Jeroen Meus kan lachen met een 'Komen Eten'-versie van een prent vol oude Zuid-Amerikaanse lieden. Pieter De Crem vindt de absurditeit van een ridder zonder paard best te pruimen.

Het had voor ons niet gemoeten, die bekende koppen. Het maakt dat het boek tijds- en regiogebonden is. Welke Nederlander weet wie Maggie De Block is? Jammer, want voor de rest is de sanseveria universeel.

Wat grappig is, is grappig.

Details Strips
Auteur: Zaza
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
254