Willy Vandersteen, 'Amoras - deel 3: Krimson'

De zoektocht naar de ziel

Dance with the devil. Dat is wat Suske en Wiske doen in ‘Krimson’, het derde album in de ‘Amoras’-reeks, zeg maar Sus en Wis voor volwassenen. Want wie dacht dat ‘Suske en Wiske’ nooit donker kon gaan, gritty en ruw, mag die gedachte voorgoed opbergen. De eerste twee albums in de reeks toonden ons al een meer realistisch verstript beeld van de tieners en hun aanhang, het drama dat er zich in ontvouwde na de verdwijning van de twee, wordt nu alleen maar versterkt.

Met één hamvraag: wie is Jérusalem nu eigenlijk? Het meisje ‘redde’ Suske van een gewisse dood op het eiland Amoras anno 2047, maar stuurde Wiske diezelfde dood ogenschijnlijk ook in. Jérusalem is manwijf en vrouwelijk tegelijk, maar blijft mysterieuzer dan ooit, met een kantje of twee dat duidelijk nog verborgen is. Het maakt Sus tegelijk bang, maar intrigeert hem ook, ja, zweept en hitst hem zelfs op. In een strijd die de striphelden nog maar eens tegen aartsvijand Krimson - een gedrogeerde psychopaat eerste klas - uitspeelt, zal ze van cruciaal belang zijn, zoveel is duidelijk.

Het gevecht wordt trouwens ook geleverd tegen een ontwrichte maatschappij. Eentje waarin Mageren voorlopig het onderspit delven tegen Vetten. Zoals in aloude Suske en Wiske-albums maar eigenlijk hyperactueel als je erover nadenkt. Mooie toets ook om ze eigentijds in het Engels om te turnen tot Skinnies en Fatties. En uiteraard dat Krimson ook in die sociale strijd een hand heeft, hij die graaiziek is en Sus en Wis-vriend professor Barabas onder de knoet heeft. De prof kan voorlopig niet anders dan het booswicht teletijdsmachinegewijs van dienst te zijn (wat trouwens tot een aantal hilarische momenten leidt). En dat terwijl Jerom en Lambik vruchteloos proberen hem én Suske en Wiske te vinden. Het falen van helden maakt hun latere successen alleen maar nog heldhaftiger.

‘Amoras’ blijft een sterke spin off van ‘Suske en Wiske’. Ook voor wie nog geen enkel album uit de rode reeks gelezen heeft. Terwijl het uitgekiende scenario van Marc Legendre je meesleurt in een distopische wereld vol mysterie zijn de tekeningen van Charel Cambré weinig verhullend, actievol en in your face. Denk aan de films van Tarantino maar dan in stripvorm. Met de nodige humor en zelfrelativering van en door de personages. Maar de ‘Amoras’-saga is vooral one hell of a ride, waarbij we niet kunnen wachten om te zien hoe het afloopt.

Details Strips
Scenario: Marc Legendre
Tekeningen: Charel Cambré
Jaar:
2014
Aantal pagina's:
54