Wessel te Gussinklo, 'Het engeltje'

Het spektakel van de driften

Amsterdam in de jaren zeventig: Monique van de Ven en Rutger Hauer die samen op de fiets het verkeer onveilig maken in Paul Verhoevens film 'Turks fruit', de staccato pianoritmes van Herman Brood op zijn klassieke lp 'Shpritsz'.

'Het was een paar dagen na de door Nederland verloren finale van het wereldkampioenschap voetbal '74. De enige Nederlander die gejuicht had, was ik waarschijnlijk geweest.'

Geen Monique van de Ven op de fiets bij het naamloze hoofdpersonage in deze novelle, geen zinderende zwierigheid voor hem. Hij zwalkt langs de grachten, op zoek naar een vluchtroute uit zijn hoofd. Het schrijven wil niet lukken, dus gooit hij zich rücksichtslos in het nachtleven. Zijn geringe ontmoetingen nemen hem mee op een slingerbeweging tussen sensualiteit en sacraliteit, tussen het morbide en het obscene.

Nadat hij in eerste instantie het slachtoffer wordt van een gewelddadige overval, belandt hij in een later stadium bij een vrouw die hem fysiek overdondert. Het resultaat is een vortex van hyperbolen: 'Aan zo'n vrouw moest je je wijden, voor haar moest je je totaal opofferen, anders was ze niet weggelegd en zelfs dan ...'

Nooit neemt de bewuste vrouw voor de lezer levensechte contouren aan, we nemen ze enkel waar via de roesachtige taal van de schrijver. Ze vormt een toegangspoort tot een hogere werkelijkheid, een plaats waar hij in contact kan komen met een taal die voorbijgaat aan de 'beklemmende bovenbouw van fatsoen, plicht en alle daarbij horende beheersing'.

Wessel te Gussinklo lezen is je realiseren dat de Nederlandse taal ontzaglijk veel registers biedt die nauwelijks bespeeld worden. Hij schrijft het soort zinnen die Simon Vestdijk neerpende: wijd lopend én precies.

Nu te Gussinklo kan rekenen op een ruimer lezerspubliek, was het een goede zet van uitgeverij Koppernik om deze novelle uit '95 opnieuw uit te geven. Mogen we hetzelfde verwachten voor zijn debuut 'De verboden tuin' uit '86?

 

Details Fictie
Uitgeverij: Uitgeverij Koppernik
Jaar:
2017
Aantal pagina's:
94