Verschillende auteurs, ‘Gefeliciflaterd!’

Eer betuigen

‘Nero’ door Kim, ‘Suske en Wiske’ door Yann en Gerben Valkema, ‘De Blauwbloezen’ door Aimée de Jongh en haar Franse collega’s: het hommage-album kende dit jaar een bescheiden revival. Een slimme manier om extra munt te slaan uit bewezen kassuccessen of artistiek ontroerende eerbetonen aan een groot voorbeeld? Feit is dat het moeilijk balanceren kan zijn tussen een originele insteek en respect voor het origineel.

Dat Guust in 2017 zestig kaarsjes mocht uitblazen, gaan we als algemeen geweten beschouwen. Van de meest luie, meest inventieve en vooral grappigste kantoorbediende ter wereld verschenen onder meer een verzamelbox, de eerste volledig herziene albums, een heruitgave van het door veel winkeliers gratis weggegeven oblongalbumpje en een verjaardags-best-of. Kers op de taart zijn twee hommage-albums, een Waals-Frans en een Vlaams-Nederlands.

Onze persoonlijke hoogtepunten in deze ‘Gefeliciflaterd’ zijn opvallend oranje gekleurd: Guust zonder Guust in de zwierige lijn van Hanco Kolk, de verjaardagswensen van Gerben Valkema op de cover en in zijn pagina, Gleever die zijn Suus en Sas binnensmokkelt, de dankbetuigingen van Sigmund door Peter de Wit, de moderne hulpmiddelen en ouderwetse toilethumor van Aimée de Jongh. Maar we konden even goed (vertederd glim)lachen met de verklaring van de Japanse tsunami door Pieter de Poortere, het waargebeurde verhaal van Randall Casaer, het uitzicht van Ken Broeders, de prachtig getekende bijdrage van Thomas Du Caju, de ontmoeting van Steven Dupré met zijn held.

Anderen maken zich er dan weer wat te gemakkelijk vanaf of hadden minder inspiratie. Maar zelfs bij de hoogtepunten hierboven hebben wij amper hardop gelachen, wat ons wel nog steeds gebeurt wanneer we de Guusten van Franquin voor de tigste keer herlezen. Zo is ‘Gefeliciflaterd’ vooral een reminder geworden hoe fantastisch de originele strips zijn. En dat is uiteindelijk ook een prachtige manier om eer te betuigen aan een groot voorbeeld, niet? 

Details Strips
Uitgeverij: Dupuis
Jaar:
2017
Aantal pagina's:
56