Simon Spruyt, 'Junker'

De blauwblues

Bent u er wel voor te vinden om een aanstormend Belgisch striptalent op eigen houtje te ontdekken? Dan kunnen wij u van harte de albums van Simon Spruyt aanbevelen. Niet dat Spruyt helemaal een onbekende naam is. Wij kennen hem al van het album 'SGF', maar in zijn jongste album ‘Junker’ bewandelt Spruyt duidelijk andere paden. Dat dat het goed afgaat mag duidelijk zijn: op de Boekenbeurs in Antwerpen kaapte Spruyt dit jaar de Willy Vandersteenprijs weg, waardoor ‘Junker’ nu ook officieel het beste Nederlandstalige stripalbum van het voorbije jaar is.

‘Junker’ speelt zich grotendeels af aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, maar Spruyt verandert heel wat aan deze historische werkelijkheid. Hij vertelt het verhaal van de adellijke Pruisische familie Von Schlitt. De glorietijd van deze ooit roemruchte familie ligt echter al geruime tijd achter de rug. Heel wat vertrekken van het ouderlijk kasteel zijn vergrendeld en het personeelsbestand is flink ingekrompen. In deze verarmde adellijke familie groeit de jonge Ludwig op. Moeder is zwaar ziek en verblijft het hele jaar door in een sanatorium te Davos. Ludwigs broer Oswald zit op internaat in een cadettenschool. De initiatiefarme Ludwig is het ganse jaar door dus vooral aangewezen op zijn oorlogsinvalide vader en op dienstmeid Gretchen.

In de zomer komt Oswald echter naar huis en dan trekken de twee broers er gezamenlijk op uit. Op één van deze uitstapjes ontdekt Ludwig zijn uitzonderlijk talent voor het schieten. Deze gave en een flinke portie koningshaat zullen Ludwigs voornaamste drijfveren vormen tijdens zijn eigen verblijf in de cadettenschool.

Het stripverhaal ‘Junker’ is ook in onze ogen een sterke striproman geworden. Wat het scenario betreft ligt de nadruk duidelijk op de teloorgang van het geslacht Von Schlitt en het sluimerend verdriet dat daaraan verbonden is. Door de soms abrupte tijdssprongen is het verhaal af en toe wel wat moeilijk te volgen, maar even terugbladeren in de strip is reeds voldoende om dit euvel te verhelpen. Toch is het scenario niet altijd even sterk.

Het is dus niet zozeer het scenario dat dit album aan de middelmaat weet te onttrekken, maar wel de prachtige tekeningen en vooral de bizarre kleurkeuze. Spruyt trekt immers resoluut de kaart van het Pruisisch blauw. Alle tekeningen worden met verschillende blauwtinten opgevuld en wit is de enige contrastkleur. Een gedurfde keuze, die desalniettemin erg goed uitdraait en die deze striproman een geheel eigen karakter geeft. Verder heeft Spruyt ervoor gekozen om de nadruk volledig op zijn hoofdpersonages te leggen. Nevenpersonages en achtergrondfiguren worden meestal niet uitgewerkt en hebben geen eigen gezichtsuitdrukkingen. Ze doen ons op sommige momenten haast Ensoriaans aan. Ook deze keuze was duidelijk de juiste.

‘Junker’ is uitgegroeid tot een sterke striproman omwille van de verrassende en eigenzinnige keuzes die tekenaar Spruyt heeft durven maken. Hoewel het scenario ons op bepaalde momenten wel degelijk wist te raken, zijn er toch lange passages waarin we als lezer de draad kwijt raken of de aandacht verliezen. Voor ons is net dat hetgene dat ons belet om ‘Junker’ tot absolute topstrip uit te roepen.

Details Strips
Scenarist: Simon Spruyt
Tekenaar: Simon Spruyt
Uitgeverij: Blloan
Jaar:
2014
Aantal pagina's:
192