R. J. Wijtsma, ‘Doolhof van Eeden’

Vooroordelen over de graphic novel

Een auteur die zijn voornaam plots veranderd heeft in initialen, een engel met een vlammend zwaard in zijn handen op de cover, de zinnetjes 'één blik daarachter' en 'een glimp van de andere kant' op de achterzijde, amper tektstballonnen en slechts drie kleuren binnenin… Het weze ons hopelijk vergeven dat wij met enig voorbehoud aan ‘Doolhof van Eeden’ begonnen. Jawel, ook striprecensenten van Cutting Edge kampen op onbewaakte momenten met vooroordelen. Maar ook zij zijn niet te hovaardig om vervolgens deemoedig het hoofd te buigen en hun ongelijk toe te geven.

In ‘Doolhof van Eeden’ staan een naakte man en vrouw centraal. Na een vreemde droom wordt de man onrustig en weigert hij de vrouw te geloven, die zegt dat ze thuis zijn. Ze trekken samen op tocht en stuiten op een gevleugelde reuzenwachter, die de ‘mensenkinderen’ uiteindelijk toestaat om een blik te werpen op ‘de andere kant’. Ze moeten wel vinden wat ze zoeken voordat de maan verduisterd is, anders zullen ze 'stervende sterven'…

Bijna tien jaar lang, nog van voor de verschijning van zijn vorige striproman ‘Getekend’, werkte de Nederlander Roelof Wijtsma aan dit project. Ondertussen maakte hij historisch verantwoorde avonturenstrips over vikings en hunebedbouwers en illustreerde hij kinderboeken en educatieve uitgaves. Maar ‘Doolhof van Eeden’ is moeilijk te vergelijken met zijn voorgaande werk.

Hemeltergend vinden we ze, de discussies of strips nu kunst zijn of niet, of graphic novels niet gewoon strips voor volwassenen zijn, of die stripromans dan thuishoren in een speciaalzaak, in een boekhandel of - godbetert - in een supermarkt… Het gaat ons om het verhaal, de personages, de emoties, en de keuze hoe die het best worden overgebracht naar ons, lezers, is geheel aan de auteur - tenzij het verhaal zelf de vorm kiest natuurlijk, en dat zou bij ‘Doolhof van Eeden’ wel eens gebeurd kunnen zijn. Het is alleszins moeilijk voor te stellen hoe Wijtsma onze verbeelding op dezelfde manier had kunnen prikkelen indien hij dit verhaal in een popsong of in een roman had gegoten.

Zoals het de enigszins kunstzinnige graphic novel betaamt, roept dit boek meer vragen op dan het antwoorden geeft. En toch sluit je het op het einde met een voldaan gevoel, omdat je genoten hebt van Wijtsma’s tekeningen en meegeleefd hebt met de kleine hoofdpersonages. De auteur noemt ‘Doolhof van Eeden’ zijn 'imaginaire reis naar het Paradijs'. We gaan het hier al helemaal niet aandurven om een antwoord te geven op de vraag of er leven is na dood. Maar wie er voor openstaat om mee op ontdekkingsreis te trekken met een kleine naakte man en vrouw, zal geenszins bedrogen uit komen. Topstrip. 

Details Strips
Auteur: Roelof Wijtsma
Uitgeverij: Sherpa
Jaar:
2014
Aantal pagina's:
112