Nhung Dam, 'Duizend vaders'

Dromen van een beter leven

Terwijl Nhung Dams voorstelling 'Ha ha happiness 2.0' op Oerol te zien is, lopen de eerste recensies van haar roman 'Duizend vaders' binnen. De reacties zijn gemengd, maar wij breken graag een lans voor een debuut waarin zoveel verbeelding, vertelkracht en schrijfplezier vervat zit.

Dam voert zichzelf als personage op. Ze is 11 jaar en groeit op als dochter van bootvluchtelingen in Beiahêm, een sprookjesachtige plek waar het zo koud is dat de sneeuw zelfs in de zomer blijft liggen en de winter een laagje ijs om de harten van de inwoners heeft gelegd. 'Duizend vaders' speelt zich grotendeels af in dat afgelegen dorp aan het einde van de wereld en toch vertelt Dam een verhaal dat vlakbij aanvoelt en relevant is. Vluchtelingen die tijdens een oorlog met een klein bootje de oversteek naar het beloofde land wagen, maar in een andere hel terechtkomen, is helaas niet langer een beeld dat enkel ontsproten kan zijn aan de krochten van een donkere nachtmerrie.

Toch is 'Duizend vaders' geen roman over de vluchtelingenstroom. De kern van het verhaal is de problematische relatie tussen het kind en haar ouders. De vader is op een dag vertrokken en haar moeder noemt het meisje een stuk stront. De studie psychologie die Nhung Dam genoot sijpelt door in haar literair werk. Daarnaast passeert een stoet van groteske personages de revue: Gekke Tante, de dokter aan de rand van het dorp, de hoeren met hun vetrollen en de Chinese maffia. Het lijken wel gedaantes die enkel kunnen verschijnen in een droomtoestand.

Nhung Dam is erin geslaagd een heel eigen universum op te bouwen dat geloofwaardig blijft ondanks zijn droomachtige, sprookjesachtige mysteries. Ook symboliek wordt niet geschuwd. Een vreemde man die met een boot in het dorp aankomt, blijkt Amour te heten en in een kist vindt het meisje een kauw, die Pirouetje wordt genoemd, en op haar schouder meekijkt naar de dromerige verhaalwereld.

Toegegeven, een meesterwerk is het niet. Dam had kunnen schrappen om meer vaart in het verhaal te krijgen en het zijn vooral de ietwat flauwe dialogen die in zekere mate afbreuk doen aan de zorgvuldig opgebouwd sfeer. Alsof onze spreektaal niet past in de droomwereld van 'Duizend vaders'.

Hoe dan ook is Nhung Dam een literair talent om in de gaten te houden. Een verhaal vertellen met elementen uit een verregaande verbeelding, uit sprookjes en dromen, dat iets vertelt over onze werkelijkheid en dat in een taal kunnen gieten die leesbaar is en deint als de zee... Dat is een kunst.

  

Details Fictie
Auteur: Nhung Dam
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar:
2017
Aantal pagina's:
384