Moebius, ‘Edena’

Prachtige plaatjes maken geen prachtige strip

Moebius is niet meer, maar zijn werk leeft voort. Dankzij uitgevers zoals Sherpa die met dit prachtige salontafelboek Moebius het platform biedt dat hij verdient. Deze kunstenaar heeft de meest wonderlijke werelden uit zijn vingers getoverd en de grens van wat er in een strip mogelijk was opgezocht, overschreden en opnieuw getrokken. Met ‘Edena’ is het de eerste keer dat ‘De Wereld van Edena’ als één geheel geconsumeerd kan worden, een mogelijkheid die wij met beide handen aangrepen. En na het lezen van een even uitgebreid als lovend voorwoord zijn de toon en daarmee de (hoge) verwachtingen gezet.

De hoofdrolspelers zijn Stel en Atan, twee intergalactische, geslachtloze monteurs die het universum doorreizen. Via een samenloop van omstandigheden komen ze op de paradijselijke planeet Edena terecht, alwaar zij bij gebrek aan hun moderne voedingsmiddelen hun toevlucht zoeken tot de vruchten die de planeet hen biedt. Dit zorgt bij beiden voor significante veranderingen, waarbij de belangrijkste is dat de twee collega’s niet langer geslachtloos zijn. Stel en Atan (nu Atana) worstelen beiden op hun eigen manier met hun veranderde situatie. Dat wordt er niet makkelijker op met de komst van de Paterne. Deze goddelijke entiteit ziet de twee als een bedreiging en probeert hen uit alle macht uit elkaar te houden en te doden.

Aan ambitie schort het niet bij Moebius: het verhaal van ‘Edena’ is episch in opzet en groots in aanpak. Helaas is de uitvoering van het concept niet zo goed als het idee. Er zijn veel onduidelijkheden in het verhaal, plottwists die even plots als onnavolgbaar zijn, verhaallijnen die niet worden afgerond, en vragen die niet of nauwelijks worden beantwoord. Het gevoel bekruipt ons dat Moebius zelf ook niet wist waar het naartoe ging. Een idee dat misschien niet al te ver van de waarheid ligt, aangezien het verhaal zijn oorsprong vindt in een uit de hand gelopen Citroënreclame. Het siert Moebius dat hij zijn twee intergalactische monteurs deel wilde laten uitmaken van een groter verhaal. Het is alleen jammer dat hij dat verhaal niet alleen zelf wilde vormgeven, maar ook zelf wilde schrijven. Moebius is een meestertekenaar, maar schiet in ‘Edena’ vooral te kort als auteur.

Waar ‘Edena’ veel goed maakt, is precies waar we dat konden verwachten. De tekeningen zijn namelijk in één woord prachtig. En eigenlijk is dat woord niet superlatief genoeg. In ‘Edena’ spreekt Moebius al zijn talenten aan. Zijn oog voor fijne lijnen is ongeëvenaard, evenals zijn kleurgebruik, character design en oog voor vormgeving. Vreemde voertuigen, gedetailleerde kostuums, magische steden of ruimteschepen. Het oogt allemaal authentiek, en elk plaatje zou zo gebruikt kunnen worden voor het set design van een grote Hollywoodfilm. Waar het verhaal ‘Edena’ vaak in de steek laat, laat het tekenwerk ons telkens weer de pagina omslaan. Want wat zal Moebius nu weer bedenken? Het is gewoon om te smullen zo goed.

‘Edena’ is een mixed bag. Enerzijds is het inhoudelijk niet sterk genoeg om de verwachtingen na te komen, maar anderzijds mag het artwork kunst met hoofdletters genoemd worden. Wij hadden graag gezegd dat ‘Edena’ Moebius’ magnum opus is, maar dan zouden we niet kritisch genoeg zijn. Alleen al door Moebius' tekenkunst is het album meer dan de moeite waard, maar het is niet het beste wat de man ooit gedaan heeft. Daarvoor is het verhaal te zwak.

Details Strips
Originele titel:
Le Monde d'Edena
Tekst en Tekeningen: Moebius
Vertaling: René van de Weijer
Uitgeverij: Sherpa
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
408