Michael Ondaatje, 'Blindganger'

Goede ingrediënten, minder goed resultaat

We schrijven 1945. De Tweede Wereldoorlog is net gedaan en Nathaniel en zijn zus Rachel hebben al die tijd samen met hun ouders in Londen een normaal en rustig leven geleid, tenminste, voor zover de omstandigheden dat toelieten. De aankondiging van diezelfde ouders dat zij, zonder de kinderen, naar Singapore verhuizen voor het werk, komt dan ook als een donderslag bij heldere hemel.

Nathaniel en Rachel krijgen een wat vreemde en mysterieuze voogd toegewezen en maken kennis met zijn al even vreemde en mysterieuze vrienden. Elk op hun manier weten de kinderen zich door hun ongewone jeugd te spartelen, maar de vragen die de plotselinge verdwijning van hun ouders met zich meebracht, blijven onbeantwoord. Nathaniel neemt het heft in eigen handen en tracht het geheim van zijn moeder te ontrafelen.

Met ‘Blindganger’ toont Michael Ondaatje opnieuw waarom hij weleens ‘meesterstilist’ genoemd wordt. Met veel subtiliteit en beheersing schetst hij, via het verhaal van Nathaniel, een gelaagd portret van het leven vlak na de Tweede Wereldoorlog. De eigenaardige personages die zijn wereld bevolken worden met mededogen neergezet. Niets of niemand is simpelweg zwart of wit, crimineel of niet-crimineel. Telkens lijken het mensen van vlees en bloed, met hun eigen talenten en gebreken. Ze moeten bovendien hun weg zien te vinden in een stad, land, wereld die net probeert recht te krabbelen na de mokerslag van de oorlog en zowel letterlijk als figuurlijk nog bedolven ligt onder het puin en het bloed van gemeenschappen die hun leven gegeven hebben.

En toch vonden wij het moeilijk om helemaal in het verhaal te duiken. Net zoals hij in zijn jeugd steeds op een afstand werd gehouden door zijn ouders, laat Nathaniel ook de lezer niet toe dieper door te dringen in zijn leven. In zijn zoektocht naar het echte verhaal van zijn moeder blijft hij erg rationeel en treedt hij op als een personele verteller die slechts sporadisch en beperkt inkijk geeft in zijn eigen gevoelens. Het is uiteraard Ondaatjes goed recht om voor die aanpak te kiezen en ongetwijfeld zijn daar heel wat liefhebbers van te vinden, maar ons wist hij daar helaas niet mee te overtuigen.

Het verhaal blijft nauwelijks plakken en dat was best jammer, want je merkt snel genoeg dat de auteur zijn vak kent. ‘Blindganger’ bevat geen woord te veel of te weinig en weerspiegelt het dromerige, maar nieuwsgierige en volhardende karakter van Nathaniel in bijna elke zin. Het is dan ook des te teleurstellender dat dit boek ons nauwelijks wist mee te slepen en we na de laatste pagina wat onverschillig naar het volgende in de boekenkast grepen. De juiste ingrediënten zitten er namelijk duidelijk in, maar het resultaat dat Ondaatje ons voorschotelt, is helaas niet onze meug.

Details Fictie
Originele titel:
Warlight
Auteur: Michael Ondaatje
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
288