Marvano, 'Grand Prix intgeraal'

Een race door een schitterende integrale

Deze integrale brengt de drie albums van  Grand Prix nu samen als één geheel met een bijhorend uitgebreid dossier dat Marvano afsluit met volgende woorden, ‘ik hoop dat u tijdens het lezen van Grand Prix een kwart van het plezier beleeft dat ik heb beleefd bij het maken ervan, dan zit u goed’. Net dat is overduidelijk aanwezig in deze lijvige bundel. Hij tekent zijn personages, auto’s en omgeving met zoveel liefde en detail dat het lijkt alsof hij er zelf bij was. Zijn hoofdpersonen komen bijna tot leven en stappen als het ware uit het album. Als lezer zit je helemaal in de wereld die Marvano creëert. Een heuse beleving voor de echte ‘autofanaten’ maar ook voor de leken zoals wij.

Het geheel speelt zich af vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Het optimisme dat de vorige oorlog net gedaan is heerst nog, maar ook de straf die Duitsland kreeg voor de oorlog zal invloed hebben. We krijgen een hoop feiten naar het hoofd geslingerd en maken kennis met diverse coureurs en hun leven. Het feit dat alles waargebeurd is zorgt ervoor dat de personages deftig zijn onderbouwd en je als lezer in hun leven stapt. Wat volgt in het album is de evolutie die zich voordoet bij de verschillende racewagens, in een sausje overgoten met de destijds beste en meest bekende autocoureurs van die periode. Het album geeft weer hoe deze omgingen met de naderende oorlog. De personages geloven nog niet in deze waanzin en blijven bovenal de autosport verkiezen boven de harde realiteit van de tweede wereldoorlog. Als lezer kan je je perfect voorstellen wat de wereldoorlogen voor de racesportwereld betekende. Ze dienden als marionetten voor de propaganda van de Hitler.

Marvano is zo goed gedocumenteerd dat het verhaal soms té historisch of biografisch overkomt. We missen een beetje romantisering van het verhaal, daardoor lijkt het geheel soms met haken en knopen aan elkaar te hangen. We krijgen soms teveel randinformatie die totaal niet nodig is voor het verhaal. Desondanks bewijst dit natuurlijk ook de onderbouwdheid van Marvano.

Tekentechnisch kunnen we Marvano alleen maar wederom bekronen. Zijn lijnen zijn strak maar komen nergens geforceerd over. De manier waarom hij op een bijna luchtige manier de gruwelijkheid weet vast te leggen met zijn potlood en pen zijn schitterend. Het zorgt ervoor dat je nergens een wrang gevoel krijgt en hetzelfde voelt als de personages. De vlotheid waarmee hij van kaders, tekstballonen, verhaalstukken, jaartallen wisselt vliegen even snel voorbij als de auto’s die hij tekent zonder dat dit storend is voor de lezer.  We willen ook zeker de inkleuring van Bérengère Marquebreucq bestoefen. Ze passen perfect bij de tekenstijl van Marvano.

Zijn we dan alleen maar positief over dit album? Op sommige momenten was het moeilijk voor een autoleek om de concentratie bij dit album te houden, teveel feiten en te weinig romantisering zorgen ervoor dat het  album bijna als geschiedkundig boek overkomt. Het tekentalent en de vertelstijl zorgen er echter voor dat je het album toch uitleest.

Voor kenners op vlak van wereldautosport is het een album dat de hele geschiedenis van de autosport samenvat met extra leuke weetjes. Voor leken is de integrale een lijvig dossier waarbij je je na het lezen bijna een kenner mag noemen. Een must-read, dat wel.

Details Strips
Grand Prix integraal
Tekenaar: Marvano
Uitgeverij: Dargaud
Jaar:
2015
Aantal pagina's:
175