Maranke Rinck en Martijn van der Linden, 'Memorykonijn'

Konijn gaat op zoek naar ander konijn

Zoals de titel al doet vermoeden, is dit prentenboek uitgewerkt als een spelletje ‘memory’. Konijn, op zoek naar z’n dubbelganger, draait het eerste kaartje om en vindt … een knalrood sportvliegtuigje. Het blijkt het ideale vervoersmiddel om ‘ander konijn’ te zoeken. Tot hij met pech onderweg op een eiland strandt, waar zich nog zo’n rood vliegtuigje bevindt, eveneens stuk. Op zijn queeste vraagt Konijn o.a. vogels, een koning en het volk om hulp. Hoewel iedereen Konijn wil helpen, verslapt de aandacht van de figuren meteen als ze hun dubbelganger(s) ontmoeten. Dat leidt tot voorspelbare onderlinge interactie, waardoor Konijn steeds alleen verder reist. Uiteindelijk blijkt ander konijn zich bij de draak te bevinden, en die is niet van plan om zijn gezelschap zonder slag of stoot te laten gaan. Konijn moet al zijn creativiteit aan de dag leggen om zijn dubbelganger te kunnen ontmoeten. Het resulteert in een geslaagde slotprent, vol identieke tweetallen.

De idee achter ‘Memorykonijn’ overtuigt aanvankelijk voor zijn eenvoud en inventiviteit. Het verhaal blijkt echter wat mager; geheel eigen aan het concept ‘memory’ lijkt Maranke Rinck lukraak wat plaatjes om te draaien en de afgebeelde objecten en figuren vervolgens in haar verhaalverloop te verwerken. Konijns queeste komt daardoor eerder absurd en ongeïnspireerd over. De herhaaldelijke ontmoetingen met identieke tweetallen worden al snel voorspelbaar, wat de plot evenmin ten goede komt.

Blijft het verhaal wat aan de oppervlakte, dan overtuigt de visuele uitwerking veel sterker. Martijn van der Linden maakt gebruik van felle kleuren, waardoor de figuren meteen als blikvangers fungeren. Hoewel de illustrator naambekendheid verwierf met realistische dierenportretten, recentelijk nog voor ‘Stem op de okapi’ met Edward van de Vendel en ‘Een aap op de wc’ met Joukje Akveld, vindt hij zijn gading net zo goed in fantasierijke prenten van een aandoenlijk Konijn, een vlucht vogels of een school vissen. De illustraties zijn inventief en vaak erg humoristisch. Als toemaatje vind je achteraan het boek een spelletje ‘memory’, gebaseerd op de illustraties. Wie niet genoeg kan krijgen van het dappere knaagdier, moet beslist een kijkje nemen op de bijhorende website, http://www.memorykonijn.com.

Vooral het concept achter ‘Memorykonijn’ weet te overtuigen: het als queeste verpakte verhaal is weinig consistent en al gauw voorspelbaar. De geslaagde visuele uitwerking maakt gelukkig veel goed.

Voorlezen vanaf 4+

 

Details Fictie
Auteur: Maranke Rinck
Illustrator: Martijn van der Linden
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar:
2015
Aantal pagina's:
48