Mangin & Griffo, ‘Spiegelingen deel 1’

Raamvertelling boeit, ook zonder voorkennis van de hoofdpersoon

Langzamerhand vallen wij een klein beetje door de mand. We kiezen vaker dan (misschien) verstandig een strip vanwege de kaft. Daar is niks mee, want zo worden we af en toe verrast met iets waar wij eerder niks van afwisten. Zo was Valérie Mangin voor ons een onbekende, evenals tekenaar Werner Goeien, alias Griffo. Dat is nu voorbij, naar onze grote tevredenheid.

‘Spiegelingen deel 1’ draait om een alternatieve versie, ofwel what-if, van een levensfase van Honoré de Balzac – schrijver van het beroemde ‘La comédie humaine’. Balzac is bezig met het schrijven van zijn nieuwe boek, als zijn vrouw binnenstormt met de laatste uitgave van de krant. Boeken werden in die tijd als losse hoofdstukken in de kranten gepubliceerd, alvorens gebundeld te worden. Balzac verwacht zijn eigen werk te lezen, maar wordt verrast met een vertelling van zijn levensverhaal. Een verhaal dat niet van zijn eigen hand is, en dat naast een biografische vertelling ook zijn huidige reactie woord voor woord beschrijft. Balzac – wiens ego enorm is gestreeld – negeert het feit dat de anonieme schrijver zijn reactie voorspeld heeft en besluit het verhaal niet in de weg te staan. Hij verandert echter al gauw van mening als de biografie delen van zijn leven oprakelt die hij liever niet naar buiten had gebracht.

‘Spiegelingen’ is het eerste deel van een drieluik: Mangin zal voor elk deel de handen ineen slaan met een nieuwe tekenaar én een nieuwe hoofdpersoon kiezen. Ze maakt gebruik van een raamvertelling (een verhaal in een verhaal) om haar hoofdpersoon te belichten. Bij Balzac is dat het levensverhaal in de krant en het verhaal van hoe hij omgaat met de gevolgen.

Voor de bijfiguren gebruikt de scenariste stereotypes en karikaturen. Doordat de andere personages zo plat waren, werden wij nog meer meegezogen in de malaise van Balzac. Een dappere keuze die heel goed heeft uitgepakt. Het complexe verhaal is een pageturner. Want wie is toch die mysterieuze schrijver die aan de haal is gegaan met de Balzacs leven? Hoewel wij gefascineerd waren door de biografie, waren wij veel meer gepakt door het ‘echte’ verhaal. Als in een ware whodunnit werd bij ons de behoefte steeds groter om er – net als Balzac – achter te komen wie de anonieme auteur was. Helaas is de uiteindelijke clou teleurstellend. Het voelt makkelijk, zeker omdat er zoveel geniepige plotwendingen in het verhaal zitten.

Dat de strip sfeer ademt, is te danken aan Griffo. De tekenaar gebruikt voor de strip twee verschillende technieken. Voor de biografie een combinatie van etstechniek en houtgravure – zwart op geel – en voor het andere verhaal een karikaturale stijl die doet denken aan Albert Uderzo (Asterix & Obelix). De sfeer van Parijs uit de negentiende eeuw komt tot leven door Griffo's aquarel inkleuring, in al zijn schoonheid en lelijkheid. Prachtig! Het enige wat wij jammer vonden was het sobere gebruik van panelen: Griffo vindt het wiel niet opnieuw uit en blijft bij de basis. Het was interessanter geweest als hij wat gedurfder had gespeeld met de pagina indeling.

‘Spiegelingen deel 1’ is een bijzondere uitgave. Het boek ziet er piekfijn uit (met dank aan uitgeverij Vrije Vlucht) en de tekeningen van Griffo zijn hoogstaand. Verder is het verhaal boeiend, zelfs voor wie onbekend is met de hoofdpersoon. Alleen de clou had van ons gewaagder mogen zijn. Nu voelde het einde te makkelijk, wat uiteindelijk afdeed aan het verhaal.

Details Strips
Cover Spiegelingen deel 1
Originele titel:
'Abymes #01'
Auteur: Valérie Mangin
Tekenaar: Griffo
Uitgeverij: Vrije Vlucht/Dupuis
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
56