John-Alexander Janssen, 'Trocadéro'

Een Nederlander in Parijs

In Woody Allens film 'Midnight in Paris' gaat Owen Wilson op zoek naar een Parijs dat enkel tussen zijn oren lijkt te bestaan. Ook Julian Perceval reist in 'Trocadéro' naar de lichtstad om er een zoektocht aan te vatten naar zichzelf.

Na een vitale sollicitatie trekt hij naar de Franse hoofdstad. Officieel om er lessen te volgen aan de universiteit, officieus omdat hij hoopt aan te knopen bij de ervaring van zijn overleden oom Theodoor.

'Het was zo'n beetje de enige periode in zijn leven waarover hij zonder verbittering had gesproken (...) alsof hij de stad iets kostbaars had ontstolen en daar nog altijd op teerde. In de maanden voor zijn dood had Julian besloten dat hij ooit zou gaan (...) Als een soort eerbetoon.'

Hij leert twee Nederlandse studenten kennen, Bram en Danton. Waarbij Danton zich ontpopt als een verre neef van Freddie Miles uit 'The Talented Mr. Ripley': wijsneuzerig, wervelend en verward. Met zijn buur en kunstenares Elodie gaat hij een relatie aan 'zonder verantwoordelijkheid'. Op de achtergrond borrelt de sociale realiteit naar de oppervlakte: een rel, een opstootje en de aanslag op Charlie Hebdo.

Julian laat zich kennen als een eenzelvig personage dat vooral in zijn hoofd lijkt te leven. Langzaam verschaft Parijs hem de nodige zuurstof waardoor hij steeds meer in staat is een werkelijke dialoog aan te gaan met het leven rondom hem.

Waarbij we bij het probleem belanden van deze roman: Bram en Elodie lijken louter als klankkast te fungeren voor Julian. Ze zijn eerder een verzameling eigenschappen dan personages. De dialogen die Elodie bijvoorbeeld afsteekt over haar artistiek functioneren klinken als een stijloefening in het weergeven van een jeremiërende kunstenaar. 

Toch bevat dit werk puntgave observaties ('Kennelijk doen mensen de wezenlijke dingen in het leven zonder te overleggen. De kern is eenrichtingsverkeer.'), waardoor we de indruk kregen dat Janssen een auteur is die pas aan het beloftevolle begin staat van zijn schrijverschap.

Want wie de stille wanhoop van Julian op zo'n beheerste manier weet weer te geven, is in staat een oeuvre uit te bouwen.

Details Fictie
Uitgeverij: Arbeiderspers
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
269