Herman Roozen & Pieter Hogenbirk, 'Rembrandt 1: Vroeg werk'

Rembrandt, een kerel naar ons hart

Daar is hij weer: Rembrandt!

Inderdaad, die Rembrandt. De schilder des Nederlandsch Vaderland, de mens die 'De nachtwacht' op de wereld losliet. De legende, de man met het baardje, de bekendste inwoner van het zeventiende-eeuwse Amsterdam. De echtgenoot van Saskia en minnaar van Geertje. Vader ook, van Titus - over wie enkele jaren terug de correct getitelde en aan te raden strip 'De zoon van Rembrandt' verscheen.

In tegenstelling tot dat laatste, is dit album geen lang verhaal. Wel grappen in de drie-plaatjes traditie. Alles wat van de meester geweten is, komt aan bod. Zijn kunst – uiteraard – zijn geldzorgen, zijn rebelse karakter en – eveneens uiteraard – zijn voorliefde voor mooie huismeiden. Historisch zit het dus goed. In zoverre dat voor een dergelijke reeks van belang is. Een karrevracht aan geschiedkundige referenties doet een mens maar zelden lachen. Iets waar deze strip wel in slaagt, en met glans.

Scenarist Herman Roozen weet hoe een grap te vertellen. Hij heeft timing, is snugger genoeg om niet in onderbroekenlol te vervallen en beseft dat alles staat of valt met een leuk personage. Zou 'Peanuts' zo leuk zijn als Snoopy niet zo onweerstaanbaar was? Of 'Casper & Hobbes' als Casper niet zo'n weergaloos herkenbaar rotjoch? Roozens Rembrandt is sympathiek. Eigenzinnig genoeg om domme dingen te doen, lui genoeg om Garfield te zijn, ondeugend genoeg voor de occasionele schuine mop.

Een grondige analyse van Roozens humor is nutteloos. Zoals elke grondige analyse dat meestal is - lachen is lachen, niet? Ons deed deze strip denken aan reeksen als Sigmund of S1NGLE. Lekker relaxte humor, zonder kijk-mij-eens-doen-bravoure maar met een aanstekelijke en oprechte charme.

Tekenaar Pieter Hogenbirk stamt bovendien uit de Hanco Kolk & Peter de Wit-school. Niet toevallig de makers van die Sigmund en S1NGLE. Duidelijke lijnen, expressieve ventjes, cartoonesk zonder irritant te worden. En bovenal grappig. Kunnen we hem een gebrek aan originaliteit verwijten – we moesten wel heel snel aan Kolk en de Wit denken? Nee, toch niet. Laten we zeggen dat hij in een traditie werkt, een goede traditie, een Nederlandse traditie. Een traditie de grootmeester waardig.

Rembrandt is terug, en dat mag gevierd worden.

Details Strips
Auteur: Herman Roozen
Auteur: Pieter Hogenbirk
Uitgeverij: Strip2000
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
48