Guy Delisle, Shenzhen

China op zijn Canadees

Nog maar pas lazen we in 'China 1. De tijd van de vader' over het bizarre en tamelijk angstaanjagende communisme van Mao Zedong. Nu, na het lezen van ‘Shenzhen', een andere China-strip, beseffen we dat er sinds Mao een en ander veranderd is. Maar ook dat het land voor een westerling nog altijd even absurd kan zijn.

‘Shenzhen' is anders dan ‘China 1': dit is geen historisch verhaal, geen politiek manifest. Er is zelfs geen spoor van communisme. Hier gaat het over de indrukken van een doodnormale Canadees tijdens zijn verblijf in het post-maoïstische, semi-gekapitaliseerde China van nu. De Canadees, Guy Delisle, ook auteur van deze strip, woonde drie maanden lang in de miljoenenstad Shenzhen. Daar probeerde hij de productie van enkele westerse tekenfilmseries in goede banen te leiden. Want, zo blijkt, ook dat werk wordt tegenwoordig uitbesteed. Makkelijk heeft Guy het niet. Aangezien hij geen Chinees spreekt en de Chinezen in Shenzhen geen Engels of Frans, loopt de communicatie ofwel mank, ofwel helemaal niet. Na een tijdje betrapt Guy er zichzelf op al dagen lang geen woord meer gesproken te hebben.

Het zijn dan ook voornamelijk de eenzaamheid en de verveling die de Canadees parten spelen. Om hier aan te ontsnappen, begint hij dan maar aan deze strip. Gelukkig voor ons beslist hij om zich niet op al dat vervelende te focussen. Wat hij doet is kijken, observeren. Alle kleine dingetjes neerpennen die van China een compleet ander universum maken - of toch van Shenzhen, want China is blijkbaar niet in één gebied te omschrijven. Hoe overal een Chinees aan het werk is bijvoorbeeld (zelf de wc-deur wordt voor je geopend), hoe sfeerverlichting een zeldzaam goed is (de TL-buis is koning in Shenzen), hoe hond best goed smaakt: niets ontsnapt aan het verwonderde oog van de striptekenaar.

Met droge maar daarom niet minder hilarische humor, met respect, maar toch vanuit zijn gelimiteerde westerse ziel zet hij alles op papier. Dit in een stemmig zwart, wit en grijs. Guy tekent zichzelf als een redelijk eenvoudig ventje dat duidelijk opvalt in de mooi uitgewerkte vergezichten en massascènes. Guys stijl is niet schreeuwerig, niet opvallend, niet opschepperig maar eenvoudig mooi. Zoals heel de strip, eigenlijk.

Een mooie strip dus. Grappig, innemend, interessant en compleet exotisch. Misschien dat de historicus of socioloog diepere verklaringen verlangt: (inter)culturele duiding versierd met post-maoïstische of semi-kapitalistische termen. Maar deze academici dwalen. Want wees maar zeker dat niets de opwindende impact evenaart van deze zalig verwarrende cultuurschok.

Details Strips
Auteur: Guy Delisle
Copyright afbeeldingen: www.pinceel.be
Uitgever: Oog & Blik / De Bezige Bij
Jaar:
2011
Aantal pagina's:
152