Guy Delisle, 'Jeruzalem'

In Guy we trust

Wat wij van religie weten? Bitter weinig. Van horen zeggen beseffen we dat het voor zekerheid, vrede en gemoedsrust kan zorgen. Dat het van belang is als je graag zin geeft aan je leven, dat het gepaard gaat met rituelen en al eens vreemde kleren vereist. Maar verder? Ergens zien we dat religie voornamelijk voor problemen zorgt. Te veel.

Niet dat 'Jeruzalem' een religieus manifest is. Verre van, maar toch... Het doet nadenken. Het is het nieuwste reisverhaal van Guy Delisle, de auteur die eerder al naar Shenzen in China ging, naar Birma en Pyongyang, en daar telkens een bijzonder boeiend stripverslag maakte. In 2008 volgde hij zijn vrouw naar een van de belangrijkste steden van het Midden Oosten. Ze zouden er een jaar blijven. Zij werkte voor Artsen Zonder Grenzen, hij zorgde voor de kinderen en probeerde tussendoor een strip te maken. Nu is er het verslag van hun jaar in Jeruzalem.

Wie Delisle's andere strips kent, weet een beetje welke toon hij aanslaat. Die van de buitenstaander, van de man die verwonderd gadeslaat wat oh zo vreemd lijkt. Hij is de man die zich vol interesse en goede moed in een cultuurclash wentelt, met alle respect neertekent wat hij ervaart en tussen de prentjes door zijn eigen mening ventileert, met de oprechte bescheidenheid van een filosoof die plots een badkamer moet installeren. Wat hij in Jeruzalem tegenkomt is een chaos. Een opeenhoping van radicale religieuze opvattingen, militaire grootspraak, cultureel verantwoorde onderdrukking en onverschilligheid veroorzaakt door onmacht.

Israël is een ontwikkeld land, met supermarkten die de welstand bewijzen, maar ook een land in een goed verboren oorlog. Het is grappig om zien hoe Delisle een burgerlijk leven probeert te leiden (je weet wel: kinderen naar school brengen, in de file staan, socializen met de collega's op semi-chique feestjes), terwijl hij goed beseft dat het conflict een onmenselijk drama in zich draagt. In een opeenvolging van korte stukjes tekent hij zijn ervaringen neer. Dit varieert van hallucinante toeristentrips door de Israëlische kolonies tot zalig ontspannende bezoekjes aan de plaatselijke dierentuin. Nergens wordt deze strip zwaar en prekerig. Het alledaagse is van belang. Maar hoe alledaags is de gewone dag als er om elke hoek een gewapende militair staat? De spanning tussen de geestige observaties van een ongelovige, banale westerling en de bijna surrealistische scènes van een land op de rand van een religieuze apocalyps, zorgen voor vuurwerk.

We moesten bij het lezen van deze strip nog het meeste denken aan de documentaires van Louis Theroux. Ook hij voelt zich ogenschijnlijk overal thuis. Ook hij spreekt met iedereen vanuit een respect voor elk standpunt, zonder zelf een belangrijke mening op te dringen. Net als in Theroux' films balanceert 'Jeruzalem' op de grens van hilarische absurditeit en bloedernstige realiteit. Een manier van vertellen die aanslaat, die je meer als om het even welk politiek of religieus manifest doet nadenken. Delisle is een slimme kerel, een sympathieke man, wiens avonturen getuigen van een moed die de gemiddelde extremist ontbreekt. Met 'Jeruzalem' heeft hij weer eens een prachtige strip gemaakt. Voor iedereen die een beetje durft te twijfelen.

Details Strips
Auteur: Guy Delisle
Uitgeverij: Oog en Blik / De Bezige Bij
Jaar:
2012
Aantal pagina's:
334