Todd Hasak-Lowy, Gevangen

Verleidelijk en grappig

Daniel, één van Hollywoods meest succesvolle scenarioschrijvers, zit in een dipje, alleen beseft hij het niet. Hij en zijn vrouw hebben al jaren geen seks meer, hun twaalfjarige zoon Zack staat aan de vooravond van zijn Bar Mitswa. Terwijl zoonlief zich voorbereidt op dit feest bedenkt Daniel zijn nieuwste filmhit: een FBI-agent raakt bevriend met de moordenaar van familieleden van de hoge, regerende piefs van de wereld. De vraag die Daniel zich stelt is: in hoeverre kun je sympathie hebben met de moordenaar of zijn slachtoffers? Helemaal ongerust over zijn idee, want is het niet een beetje mensonwaardig om zo te denken, gaat hij te rade bij een (gestoorde) rabbijn die hem aanraadt naar Israel te reizen. Ondanks het dreigende gevaar op bomexplosies in het Joodse Beloofde Land riskeert Daniel de trip om nadien haastig vlug naar huis geroepen te worden. Eenmaal terug thuis ontdekt Daniel de echte waarheid van zijn leven.

‘Gevangen’ is geen boek dat je de les wil spellen, dat je op zoek wil doen gaan naar je innerlijke zelf of andere esoterische onzin. Het stelt gewoon, ergens tussen de regels en als je zwaar begint na te denken, dat wij ons leven ofwel zelf richting kunnen geven, ofwel het zijn gezapig, succesvol gangetje kunnen laten gaan waarin wij niets beslissen. Zware kost, maar bizar licht verteerbaar eens het door de handen van Todd Hasak-Lowy is gegaan. De taalelementen waar deze debutant mee speelt zijn zo vlotjes ineengeknutseld dat het boek je semi-kluistert aan je stoel en je zelfs op de meest oncomfortabele plaatsen de pijn van je achterwerk negeert voor de lust van het woord. ‘Gevangen’ leest bij momenten als een goed geschreven filmscript (Hasak-Lowy gebruikt zijn dialogen om handelingen te beschrijven) en loopt dan weer verder als een heerlijk stuk proza.

Maar het grijpt je niet zomaar. Het eerste hoofdstuk van deel één (Los Angeles) is een aaneenrijgen van ellenlange zinnen (de langste die wij ontdekten beslaat een volledige pagina) waarin Daniel zijn scenario-idee en leven uit de doeken doet. Het is pas als de eerste zijpersonages opduiken, via onaanwijsbare dialogen, dat het verhaal begint te leven. Eerst als een satire op het leeghoofdige Hollywoodbestaan waar iedereen elkaar voorbij holt, dan tot een intiem portret van een man die crasht. Want, eens in Israël (deel twee) en onder de hoede van zijn gids Nadav, die Daniel in krakkemikkig Engels (Nederlands) te woord staat, wordt er bij veel te zware joints hevig gediscussieerd, meestal richtingloos, soms to the point. Daniel verliest zichzelf helemaal als hij terug voet op Amerikaanse bodem zet (deel drie).

Het huilt en buldert bij het tussen het serieux verstopte gelach. En ook al staat ‘Gevangen’ bol van onwaarschijnlijkheden en is Daniels’ trip in Israel iets te veel vingerwijzen, toch weet Hasak-Lowy prangende vragen over geweld en geweten te stellen zonder de prekerige toer op te gaan. En al vinden wij ‘Gevangen’ net geen overheerlijk debuut, het is een verleidelijk en grappig kluisterboek.

Details Fictie
Originele titel:
Captives
Auteur: Todd Hasak-Lowy
Vertaler: Frank van der Wiel
Copyright afbeeldingen: Anthos
Uitgever: Anthos
Jaar:
2009
Aantal pagina's:
378