Gaea Schoeters, 'Zonder titel #1'

Achter het doek

'In het allerslechtste geval een jaar.' Paul, succesvol theatermaker, krijgt tijdens een routineonderzoek bij zijn arts een harde klap. Door het plotse besef van zijn nakende einde stapt hij op de eerste de beste trein. Die brengt hem - buiten zijn wil om, zo lijkt - bij Laura, zijn jeugdliefde die de fotografie ondertussen heeft ingeruild voor de tijdlozere schilderkunst. In de voetsporen van Caravaggio rijden ze samen naar het zuiden. Zijn hand steeds dichter bij haar kruis.

'Man verlaat vrouw en reist met jeugdliefde naar Italië', vat Gaea Schoeters haar eigen plot samen. Het resultaat is een ambitieuze, alomvattende roman over de liefde, de dood, het leven en de tijd. Vakkundig gecomponeerd en steengoed geschreven. Opwindend en ongedwongen. Schoeters schrijft zinnen die harmonie en schoonheid scheppen en tegelijk vertelt ze een prikkelend verhaal. Ze bespeelt haar lezers zoals een schilder dat doet. Met aandacht voor licht, beweging, dynamiek en kleur.

Met ‘Zonder titel #1’ duikt ze weergaloos de diepte in. Dit is literatuur met een hoofdletter, buitengewoon rijk aan beelden. Omdat we in het hoofd van een theatermaker kruipen, krijgen we als lezer immers allerlei beschouwing over theater en kunst voorgeschoteld. Gelukkig nooit te hoogdravend, nooit te banaal. Al lacht de zelfbewuste auteur hier en daar een goedkope metafoor weg. 

Schoeters is een bekwaam marketeer. Op haar website verzamelde ze filmpjes van Boeiende Mensen die hun Caravaggio-ervaringen delen. Toch heeft ze het niet begrepen op het oppervlakkige geflipper van hashtags. Bij haar dient # gewoon om een nummer aan te duiden. Dat doet vermoeden dat ‘Zonder titel’ vervolgd zal worden en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. 

Met haar pen heeft Gaea Schoeters immers een uitzonderlijk werk geschilderd, ze heeft een magistrale roman geregisseerd. Ze heeft met ‘Zonder titel #1’ vermoedelijk zelfs het beste boek van het jaar geschreven.

 

Details Fictie
auteur: Gaea Schoeters
uitgeverij: Querido
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
251